Berita

Solarvest Akan Pasang Sistem Kuasa Solar Di Lebih 300 Stesen Petronas

SolarvestĀ Holdings Bhd

KUALA LUMPUR, 5 Mac (Bernama) -- Cabang tenaga hijau Petronas, Gentari Sdn Bhd, melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd untuk memasang sistem kuasa solar di lebih 300 stesen Petronas di seluruh negara.

Solarvest dalam satu kenyataan berkata projek itu yang dianugerahkan oleh anak syarikat Gentari, Gentari Renewables Sdn Bhd, merupakan satu pencapaian utama dalam usaha peralihan tenaga Malaysia, menyumbang kepada matlamat tenaga bersih negara.

“Ia menunjukkan komitmen alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) yang semakin meningkat dalam industri minyak dan gas serta mengukuhkan kedudukan Solarvest sebagai pemain utama dalam peralihan tenaga Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Projek itu yang dijangka bermula bulan depan akan menyaksikan pemasangan kapasiti solar lebih daripada 5.4 megawatt puncak (MWp) di lebih daripada 300 stesen Petronas.

“Sistem solar ini dijangka beroperasi pada 2027 dan dianggarkan mengimbangi sekitar 5,035 tan pelepasan karbon dioksida setahun,” katanya.

Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Solarvest Davis Chong Chun Shiong berkata operasi minyak dan gas kini menyumbang kira-kira 15 peratus daripada jumlah pelepasan berkaitan tenaga di seluruh dunia, bersamaan dengan 5.1 bilion tan pelepasan gas rumah hijau.

“Projek ini menunjukkan potensi tenaga solar untuk menyahkarbon operasi perniagaan bahan api runcit.

“Perniagaan di Asia Tenggara sedang giat mencari penyelesaian untuk mengemudi peralihan tenaga. Dengan mengguna pakai penyelesaian tenaga boleh baharu seperti sistem fotovoltaik solar, perniagaan mengambil langkah padu bagi memacu kelestarian dan mengurangkan impak alam sekitar,” katanya.

-- BERNAMA

 

 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]