Berita

Sarawak Pacu Pertumbuhan Tenaga Boleh Diperbaharui Untuk Manfaat ASEAN - Premier



Oleh Nur Ashikin Abdul Aziz

SINGAPURA, 21 Okt (Bernama) -- Sarawak komited menyokong peralihan tenaga boleh diperbaharui di Asia Tenggara dengan memanfaatkan potensinya sebagai "Bateri ASEAN," yang akan membekalkan tenaga bersih menerusi sambungan Grid Kuasa Borneo dan ASEAN.                                                       

Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata dengan meningkatnya permintaan tenaga bersih di peringkat serantau, usaha ini penting bagi mempertingkatkan pertukaran tenaga rentas sempadan, memperkukuh keselamatan tenaga serantau, dan mempercepatkan peralihan tenaga bersih.

"Menjelang Pelan Tindakan ASEAN untuk Kerjasama Tenaga bagi tempoh 2026–2030, dan dengan Malaysia bakal memegang jawatan pengerusi ASEAN pada 2025, kami komited untuk memperkukuh kerjasama serantau dan memperluas kesalinghubungan merentasi sistem tenaga kami," katanya dalam ucaptama di Sidang Kemuncak Minggu Tenaga Antarabangsa Singapura (SIEW) pada Isnin.

Dalam usaha yang lebih jauh, Abang Johari berkata merealisasikan Grid Kuasa ASEAN memerlukan lebih daripada sekadar penyelesaian teknologi dan kewangan.

“Ia memerlukan kehendak politik, penjajaran dasar, penyelarasan peraturan dan piawaian, pembangunan infrastruktur, serta kerjasama serantau.”

Beliau berkata Sarawak bekerjasama dengan kerajaan persekutuan untuk memajukan Grid Kuasa ASEAN, dengan penubuhan pasukan petugas bersama antara Malaysia dan Indonesia untuk mempercepatkan pembangunannya.

Abang Johari menekankan bahawa Sarawak bukan sahaja memberi tumpuan kepada penyediaan kuasa bersih untuk pembangunan sendiri, tetapi juga melihat potensi komersial yang besar dalam eksport elektrik.

Beliau menyatakan Sarawak adalah penyokong kuat bagi keterhubungan serantau, membayangkan bahawa perdagangan kuasa dalam ASEAN secara beransur-ansur akan beralih daripada hubungan dua hala kepada rangkaian yang lebih terintegrasi yang menggabungkan sumber boleh diperbaharui.

Abang Johari berkata kerjasama Sarawak dengan Indonesia, Sabah, Brunei dan Singapura boleh menjadi asas kepada perdagangan tenaga rentas sempadan melalui projek perintis seperti Penyambungan Borneo-Indonesia-Malaysia-Filipina.

Beliau berkongsi bahawa sejak 2012, Sarawak membentuk kerjasama dengan Perusahaan Listrik Negara Indonesia di wilayah Kalimantan, menandakan langkah penting ke arah kerjasama tenaga serantau di Borneo.

Meneruskan asas ini, beliau berkata Sarawak sedang memajukan Projek Hidroelektrik Mentarang Induk (MIHEP) di Indonesia, sebuah projek yang menjanjikan untuk membentuk semula landskap tenaga negara itu, dan meneroka potensi untuk menghubungkan sumber tenaga hidro besar di Kalimantan Utara ke seluruh Borneo dan seterusnya.

“Daripada peranan kami sebagai pengeluar, pengeksport dan pengguna tenaga, Sarawak komited untuk memupuk kerjasama rentas sempadan dan pelaburan kerana kejayaan peralihan tenaga kami boleh menjadi model untuk bidang kuasa lain.”

Bercakap dalam sidang media kemudian, Abang Johari berkata perbincangan masih berjalan dengan Indonesia mengenai projek kabel dasar laut Sarawak untuk mengeksport elektrik ke Singapura, dengan harapan infrastruktur itu boleh disiapkan menjelang 2030.

"Tahun depan, Malaysia sebagai pengerusi ASEAN akan memulakan usaha lebih lanjut mengenai perkara ini."

-- BERNAMA




    Berita Lain-lain

Sarawak Lepasi Sasaran Kapasiti Gabungan Tenaga Boleh Baharu Tahun Ini - Abang Johari

Oleh Nur Ashikin Abdul Aziz

SINGAPURA, 21 Okt (Bernama) -- Sarawak mencapai 62 peratus sasaran campuran kapasiti tenaga boleh baharu (TBB) tahun ini, melepasi sasaran 60 peratus yang digariskan dalam Strategi Pembangunan Pasca COVID-19 (PCDS) 2030.


Belanjawan 2025 Percepat Peralihan Kepada Tenaga Bersih - Solarvest

KUALA LUMPUR, 19 Okt (Bernama) -- Belanjawan 2025 merupakan satu langkah ke arah mempercepat peralihan kepada tenaga bersih di Malaysia, kata Solarvest Holdings Bhd. 


Tenaga Boleh Baharu: Pemohonan Kuota Fit 2.0 Dibuka Pada 15 Jan-19 Feb Depan

PUTRAJAYA, 17 Okt (Bernama) -- Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (SEDA) Malaysia mengumumkan permohonan kuota tarif galakan (FiT) 2.0 sebanyak 190 megawatt (MW) akan dibuka bermula 15 Jan hingga 19 Feb tahun hadapan.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]