Berita

Tron Bradbury Energy Buka Hab Ev Serantau Di Lembah Wawasan Malaysia



PELABUHAN KLANG, 23 Jan (Bernama) -- Pengeluar automotif dan bateri kenderaan elektrik (EV), Tron Bradbury Energy (Malaysia) Sdn Bhd (TBE), akan membuka hab EV serantaunya di Malaysia yang berupaya menjana hasil dianggarkan melebihi RM2 bilion setahun.

Berikutan itu, syarikat berkenaan telah memeterai satu memorandum persefahaman (MoU) dengan pengurus aset Bradbury Asset Management (Hong Kong) Ltd dalam satu majlis di sini, pada Jumaat.

Hab itu akan terletak di Lembah Wawasan Malaysia (MVV).

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Bradbury Keith Loo berkata hab berkenaan akan meningkatkan kapasitinya daripada operasi pemasangan EV dengan turut merangkumi kapasiti pengeluaran dan pengedaran serta kemudahan penyelidikan dan pembangunan (R&D) bateri.

“Hab itu dijangka menjana hasil lebih daripada RM2 bilion setahun,” katanya pada majlis perasmian kilang pemasangan kenderaan EV pertama syarikat itu di Zon Perdagangan Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) di sini.

 Kilang yang menumpukan sistem penyimpanan tenaga dan komersial EV, telah dirasmikan oleh Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz.

Sementara itu dalam ucapan beliau, Tengku Zafrul berkata TBE dijangka mentransformasi operasi pemasangan sedia ada di PKFZ kepada sebuah fasiliti pengeluaran khusus dan merancang mewujudkan kemudahan R&D bateri di Malaysia.

“Kedua-dua perancangan ini apabila direalisasikan kelak, akan menjadi satu langkah penting dan saya teruja untuk melihat impak serta peluang positif daripadanya ke atas rakyat, perusahaan kecil dan sederhana (PKS) serta Malaysia secara menyeluruh,” katanya.

Tengku Zafrul berkata walaupun industri EV agak baharu di Malaysia, statistik menunjukkan aliran peningkatan permintaan terhadap EV pada tahun lepas.

Ini termasuk jualan bateri EV (BEV) yang melonjak lebih 200 peratus tahun ke tahun kepada lebih 10,000 BEV daripada kira-kira 3,000 unit pada 2022, kata beliau.

“Jika kita gabungkan EV hibrid dan sepenuhnya, jumlah EV yang dijual pada tahun lepas adalah kira-kira lima peratus daripada 800,000 unit jualan keseluruhan industri (TIV) iaitu peningkatan sebanyak 70 peratus tahun ke tahun.

“Sasaran kita adalah untuk memastikan EV kita mencecah sekurang-kurangnya 20 peratus TIV menjelang 2030 dan 50 peratus menjelang 2040 serta 80 peratus menjelang 2050. Saya yakin kita berada di landasan tepat bagi mencapai sasaran berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi TBE Richard Huang berkata syarikat itu melihat peluang pertumbuhan yang memberangsangkan di Malaysia.

“Kami teruja dengan potensi daripada kerjasama ini untuk meletakkan Malaysia sebagai peneraju dalam pasaran EV yang mencatat pertumbuhan pesat,” katanya.

Beliau juga menyifatkan sokongan kewangan Bradbury Asset Management itu sebagai pemacu utama bagi menjayakan inisiatif-inisiatif TBE.

-- BERNAMA




    Berita Lain-lain

Malaysia Sedia Jalin Kerjasama Rapat Dengan Arab Saudi Dalam Bidang Tenaga Diperbaharui

KUALA LUMPUR, 16 Mei (Bernama) -- Malaysia sedia menjalin kerjasama rapat dengan Arab Saudi bagi meneroka potensi usaha sama serta bertukar-tukar ilmu dan pengalaman dalam bidang tenaga diperbaharui  selaras dengan Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara (NETR).


Malaysia Libatkan Diri Secara Aktif Dengan Negara Asean Kukuhkan Ketersambungan Tenaga - Fadillah

KUALA LUMPUR, 13 Mei (Bernama) -- Malaysia terlibat secara aktif dengan negara-negara ASEAN lain untuk memacu inisiatif serantau seperti Grid Kuasa ASEAN, yang bertujuan memperkukuh ketersambungan dan keselamatan tenaga elektrik di seluruh rantau ini, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof.


Storan Tenaga Penting Dalam Majukan Agenda Tenaga Boleh Diperbaharui Malaysia - Schneider Electric

KUALA LUMPUR, 10 Mei (Bernama) -- Storan tenaga memainkan peranan penting dalam memajukan agenda tenaga boleh diperbaharui Malaysia kata Naib Presiden Kanan Secure Power Division Schneider Electric Natalya Makarochkina.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]