Berita

Kerajaan Persekutuan Giat Tangani Isu Bekalan Air, Elektrik Labuan - Mohd Zuki



LABUAN, 17 Nov (Bernama) -- Isu gangguan bekalan air dan elektrik yang berlarutan sejak sekian lama di pulau bebas cukai ini sedang giat ditangani, kata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki Ali.  

Beliau berkata kerajaan menyedari cabaran dihadapi rakyat Labuan dan turut mengakui menerima pelbagai rungutan berkaitan gangguan bekalan air dan elektrik.

Mohd Zuki bagaimanapun menekankan bahawa perbincangan sedang giat dijalankan untuk mencari penyelesaian menyeluruh.

" … dan penyelesaian (terutama mengenai gangguan bekalan air) telah dikenal pasti, namun tindakan-tindakan itu perlu masa dan kami harap penduduk Labuan boleh bersama kami dan bersabar," katanya yang dalam lawatan kerja sehari di sini.

Mohd Zuki Ali diberi taklimat disusuli perbincangan bersama Jabatan Air dan Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) di Stesen Janakuasa Palau-Patau bagi mencari penyelesaian terbaik melibatkan agensi kerajaan berkaitan di peringkat Persekutuan serta Sabah dan Labuan.

Mohd Zuki turut menekankan komitmen Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menangani masalah yang dihadapi Labuan itu termasuk peruntukan tambahan lebih RM300 juta yang diumumkan dalam Belanjawan 2024 Malaysia Madani khusus bagi menyelesaikan isu gangguan bekalan air.

"Apa yang penting ialah melaksanakan arahan itu dan menggunakan belanjawan yang diperuntukkan secara berkesan. Ada faktor yang menyumbang kepada gangguan bekalan air termasuk paip lama berusia lebih 30 tahun," katanya.

Beliau berkata Perdana Menteri akan ke Labuan untuk meneliti sendiri isu itu.

Mohd Zuki berkata penting bagi pelbagai pihak berkepentingan untuk mencari penyelesaian berkekalan terhadap isu bekalan air dan kuasa dihadapi Labuan.

Belanjawan 2024 Malaysia Madani menyediakan peruntukan sebanyak RM1.1 bilion bagi menyelesaikan isu bekalan air di Kelantan, Sabah dan Labuan.

-- BERNAMA

 

 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]