Berita

Malaysia Pertimbang Nuklear Dalam Campuran Tenaga, Penelitian Lanjut Diperlukan

Prime Minister Datuk Seri Anwar Ibrahim (centre) launch of the second phase of the National Energy Transition Roadmap (NETR) at Kuala Convention Centre today. Also present, Natural Resources, Environment and Climate Change Minister Nik Nazmi Nik Ahmad (third, right) and Minister of Economy Rafizi Ramli (third, left). --fotoBERNAMA (2023) COPYRIGHT RESERVED

KUALA LUMPUR, 29 Ogos (Bernama) -- Malaysia tidak menolak penjanaan tenaga nuklear tetapi perlu membuat pertimbangan lanjut sebelum mengintegrasikannya ke dalam campuran tenaga negara, kata Menteri Ekonomi Rafizi Ramli.

Beliau berkata untuk menguruskan trilemma tenaga, negara tidak menolak sebarang usaha sambil mengiktiraf potensi reaktor modular kecil (SMR).

“Sudah tentu, kita melihat perancangan tetapi biasanya mana-mana pangsi utama, terutamanya pada sesuatu seperti nuklear, kita perlu bawa ke seluruh badan dan agensi pembuat keputusan kerajaan.

“Tetapi saya boleh katakan dengan jelas bahawa saya tidak fikir kita boleh memilih. Dan saya lebih suka menjadi agnostik, selagi ia memenuhi semua tuntutan kita, semua keperluan kita maka kita perlu tegas dalam keperluan kita,” katanya pada hari kedua Persidangan Peralihan Tenaga di sini hari ini.

Menyentuh sentimen Rafizi, Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Nik Nazmi Nik Ahmad berkata kerajaan sedang mempertimbangkan nuklear dalam campuran tenaganya berikutan dasar pelepasan karbon sifarnya.

Beliau berkata terdapat kebimbangan keselamatan dan keselamatan daripada orang ramai mengenai penjanaan tenaga nuklear.

"Kami menerimanya, tetapi dengan perubahan teknologi seperti SMR, ia adalah sesuatu yang tidak boleh kami tolak sama sekali," katanya.

-- BERNAMA




    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]