Berita

Projek Rintis Catat Kejayaan Besar, Mk Land Sasar Bangunkan Lebih Banyak Ladang Solar



KERIAN, 23 Ogos (Bernama) -- Pemaju hartanah, MK Land Holdings Berhad (MK Land) merancang untuk mewujudkan lebih banyak ladang solar di negeri-negeri di utara Semenanjung terutamanya Kedah susulan kejayaan projek pertamanya, loji solar fotovoltaik (PV) berskala besar dengan kapasiti 10.95 megawatt (MW) di sini.

Pengarah Solar Citra Sdn Bhd (SCSB), Kamarulzaman Abu Bakar berkata projek rintis di Lembah Beriah, Kerian telah mula membekalkan tenaga solar kepada Tenaga Nasional Berhad (TNB) sejak Jun lalu dengan sasaran kutipan kira-kira RM400,000 sebulan.

“Berdasarkan kejayaan di Lembah Beriah, Solar Citra Sdn Bhd milik penuh MK Land telah dipilih pada 8 Ogos lalu oleh Suruhanjaya Tenaga (ST) sebagai salah satu pengeluar tenaga solar di bawah Program Tenaga Hijau Korporat (CGPP) di Kulim, Kedah. 

“SCSB bersama Total Energies Renewables SAS dianugerahkan kuota 30 megawatt (MW) di tanah berkeluasan 52 hektar iaitu tiga kali ganda keluasan di Lembah Beriah menjelang 2025,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Beliau berkata demikian selepas meraikan kejayaan MK Land mencapai pengoperasian komersial loji janakuasa solar fotovoltaik berskala besar 10.95 MW di bawah skim projek Solar Skala Besar 4 (LSS4).

Turut hadir Pengerusi MK Land, Felina Mustapha Kamal, Pengarah Urusan Solarvest, Lim Chin Siu dan Pengurus Teknikal GoodWe Malaysia, Muhammad Farhan Zainuddin.

SCSB telah melantik Solarvest Holdings Berhad sebagai penyedia penyelesaian kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC) untuk projek di Lembah Beriah di atas tanah berkeluasan 16 hektar. 

Pada Julai 2021, SCSB menganugerahkan kontrak EPCC kepada Atlantic Blue Sdn. Bhd, anak syarikat Solarvest dan GoodWe selaku subkontraktor yang juga pengeluar dan pembekal peranti penyongsang solar projek itu. 

MK Land kemudiannya menandatangani perjanjian pembelian tenaga solar dengan Tenaga Nasional Berhad pada Ogos 2021 untuk tempoh 21 tahun selepas tapak itu ditauliahkan pada 30 Dis 2022. 

Kamarulzaman berkata loji solar PV baharu itu siap tujuh bulan lebih awal dari masa yang telah ditetapkan dan ia membuktikan keupayaan serta komitmen pihaknya dalam penyampaian kejuruteraan dan penyelesaian teknikal untuk projek LSS4. 

“Ladang solar ini menggunakan lebih 32,000 panel suria dengan kos RM52 juta dan ia akan menjana tenaga elektrik pada kadar 11 MW yang disalurkan kepada Pencawang Masuk Utama (PMU) Bukit Merah sebagai sumber tenaga baharu. 

“Melalui GoodWe, kita menggunakan inovasi teknologi terkini dalam menghasilkan peranti penyongsang solar, stesen voltan sederhana termasuk teknologi komunikasi talian kuasa yang memudahkan kawalan jauh melalui kabel arus ulang alik sederhana untuk mengurangkan kos sistem,” katanya. 

Katanya pihaknya berperanan membina aset tenaga boleh diperbaharui di seluruh Semenanjung selain menyumbang kepada aspirasi negara untuk mencapai neutraliti karbon menjelang 2050.

-- BERNAMA

 

 




    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]