Berita

Marii Komited Wujud Industri Kenderaan Elektrik Kompetitif, Mampan



KUALA LUMPUR,  23 Ogos (Bernama) -- Institut Automotif, Robotik dan loT Malaysia (MARii) komited untuk mewujudkan industri kenderaan elektrik (EV) yang kompetitif dan mampan dengan tumpuan utama kepada pembangunan teknologi, vendor dan tenaga kerja di Malaysia. 

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutifnya Nizmar Mohd Nazar berkata selaras dengan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMKe-12) dan Konvensyen Rangka Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Perubahan Iklim (UNFCCC) dan Matlamat Pembangunan Mampan (SDG), MARii berhasrat untuk mengurangkan pelepasan karbon sebanyak 45 peratus menjelang 2030 dan mencapai neutraliti karbon pada 2050.

"EV adalah penyelesaian ideal bagi kenderaan mobiliti rendah karbon dan pelepasan sifar. Tambahan pula, industri EV global yang semakin pesat membangun menyediakan ruang yang besar untuk pertumbuhan, khususnya di ASEAN yang berpotensi untuk menjadi hab pembuatan dan pasaran bagi EV.

"Di Malaysia, komitmen tidak berbelah bahagi kerajaan kita untuk menarik pelaburan EV dan mencapai sasaran negara iaitu 15 peratus daripada jumlah keseluruhan industri (TIV) untuk EV menjelang 2030 adalah bukti keazaman kita dalam membentuk masa depan yang lebih hijau dan lebih mampan," katanya dalam ucapan beliau pada pelancaran rasmi Ekspo Motor Antarabangsa Malaysia (MIME) dan International Automodified (IAM) 2023 di sini, hari ini.

IAM-MIME 2023 yang disokong oleh MARii akan diadakan dari 27-29 Okt 2023 dan bakal mempamerkan kenderaan, produk, inovasi dan pembangunan terkini dalam teknologi automotif oleh pemegang kepentingan automotif, pengedar kereta/motosikal dan pengeluar peralatan tulen (OEM).

Apa yang menjadikan IAM-MIME 2023 unik adalah ia menggabungkan tiga genre automotif di bawah satu bumbung iaitu pameran pengeluar kereta legasi kereta baharu dan jenama baharu serta pameran khusus untuk EV, EV Fest yang akan mempamerkan pelbagai EV yang menyediakan mobiliti dengan jarak 400 kilometer pada satu caj tetapi dengan julat harga antara RM100,000 hingga RM500,000.

"Selain promosi industri automotif, agenda MARii adalah sejajar dengan tanggungjawab Malaysia berkaitan peralihan tenaga dan penyahkarbonan. Dalam hal ini, saya amat berbesar hati untuk memaklumkan bahawa penganjur MIME 2023 telah memberi tumpuan kepada trend EV dan menyediakan lokasi pusat untuk untuk mempamerkan beberapa jenama EV terkemuka di dunia," katanya.

Pengasas MIME Yamin Vong berkata salah satu tarikan utama pameran itu adalah untuk  menyediakan kepada seberapa ramai pengunjung dan bakal pembeli pengalaman memandu ujian kenderaan elektrik.

Pameran perdana itu akan menampilkan 300 kereta diubah suai yang akan menjadi pusat utama bagi pameran IAM yang semakin berkembang menjadi pameran kereta diubah suai terbesar dan paling lama berlangsung di Asia Tenggara.

IAM mempunyai kelebihan menjelajah lebih daripada 38 bandar di seluruh Indonesia sejak 2001 dan sejak itu telah berkembang menganjurkan pameran di Malaysia, Singapura dan Thailand.

Pameran itu telah menarik beribu-ribu peminat dan penggemar kereta dengan hampir 100 anugerah individu disampaikan kepada kenderaan dipamer terbaik dalam setiap kategori.

Pameran ini telah berkembang pesat selama bertahun-tahun, kata pengasas IAM, Reza Aliwarga.

“Kereta diubah suai mempunyai ramai pengikut di rantau ini, terutamanya di Malaysia, dan ini terbukti daripada kualiti kereta yang dipamerkan.

"Minat untuk mempamerkan kereta sangat luar biasa dan terdapat hampir 1,000 kereta yang diubah suai dalam senarai yang perlu kami semak sebelum memilih 300 kereta terakhir dengan teliti untuk pameran itu," katanya.

Sementara itu, MARii turut bersetuju dengan saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim baru-baru ini bahawa Malaysia dan Indonesia seharusnya bekerjasama dan bukannya bersaing dalam pembangunan EV.

Nizmar berkata pada masa ini MARii mempunyai libat urus dengan Institut Otomotif Indonesia (IOI) membabitkan program dan kolaborasi membabitkan pembangunan vendor EV antara kedua-dua negara.

Menurutnya, di Malaysia ketika ini terdapat kira-kira 38 pemegang kepentingan dan 641 vendor yang boleh melakukan pemindahan teknologi antara kedua-dua negara.

“Maksudnya apabila kita menuju ke arah EV, kita akan boleh meneroka pengetahuan berkaitan kenderaan generasi seterusnya, EV dan kenderaan autonomous masa depan. Malaysia mempunyai vendor yang mempunyai keupayaan di peringkat rantaian bekalan untuk membantu Indonesia dalam EV dan begitu juga sebaliknya.

“Jika ada persaingan pun mungkin membabitkan dua jenama utama iaitu Tesla dan BYD, yang mana kita lebih ke hadapan membabitkan Tesla kerana ia sudah komited untuk membuka ibu pejabatnya, pusat servis dan pusat pengalaman di Malaysia,” katanya.

-- BERNAMA

 




    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]