Berita

Midf Research Positif Terhadap Peralihan Tenaga Kerajaan Menerusi Netr



KUALA LUMPUR, 28 Julai (Bernama) -- MIDF Research positif terhadap inisiatif kerajaan untuk peralihan tenaga yang teratur untuk negara melalui pelancaran fasa satu Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara (NETR) daripada perspektif sektor minyak dan gas (O&G).

“Kami yakin Malaysia mempunyai alat, aset dan kemahiran yang sesuai untuk mempelopori bahan api hidrogen dan penangkapan karbon dan penyimpanan di rantau ini,” katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

MIDF Research di peringkat global, sektor O&G telah mengalami pelupusan yang memihak kepada tenaga boleh diperbaharui (RE) dan bahan api lebih bersih.

“Bagaimanapun, berbanding dengan kelajuan penggunaan RE, kami percaya bahawa kadar pelupusan daripada O&G mungkin lebih pantas daripada yang diperlukan. Setakat Julai 2023, kira-kira AS$40.5 trilion (AS$1=RM4.54) telah dilupuskan daripada sektor itu sejak tahun 2014,” katanya.

Pada Khamis, Menteri Ekonomi Rafizi Ramli melancarkan NETR yang terdiri daripada 10 projek pemangkin utama bernilai RM25 bilion untuk dibangunkan dengan kerjasama sektor swasta termasuk pemerangkapan, penggunaan dan penyimpanan karbon (CCUS), suis cekap dan hidrogen hijau.

Ia akan menggerakkan rancangan jangka panjang untuk meningkatkan bahagian kapasiti TBB kepada 70 peratus menjelang 2050 daripada 25 peratus ketika ini.

Pengumuman itu membentuk fasa pertama NETR di mana fasa dua akan menumpukan pada mewujudkan laluan rendah karbon, campuran tenaga nasional dan sasaran pengurangan pelepasan serta mengenal pasti pemboleh utama.

MIDF Research percaya bahawa bahan api hidrogen dan projek CCUS boleh membantu dalam pelaburan semula dalam sektor O&G untuk memastikan peralihan tenaga yang lancar dan teratur, seiring dengan aspirasi untuk karbon bersih-sifar dan neutraliti karbon merentas pelbagai pasaran.

“Dengan teknologi CCUS yang ada, bersama-sama dengan takungan gas yang semakin berkurangan di Malaysia, kami percaya ini boleh membantu Malaysia untuk merintis penggunaan bahan api hidrogen dalam industri dan penjanaan kuasa, melangkaui penggunaan semasa sebagai bahan api pengangkutan,” katanya. .

Walaupun penggunaan bahan api hidrogen masih di peringkat awal, MIDF Research berpendapat bahawa ia akan mengambil masa untuk kemajuan pesat teknologi baharu dan penggunaan kecerdasan buatan dan teknologi digital dalam infrastruktur untuk pemprosesan, penyimpanan, pengangkutan dan pembakaran hidrogen, sumber tenaga tersebut akan menjadi penting dalam merealisasikan agenda peralihan tenaga dalam masa terdekat.

Sementara itu, Hong Leong Investment Bank (HLIB) berkata pada 10 projek yang disenaraikan itu, Tenaga Nasional Bhd (TNB) telah pun merancang untuk gabungan 4.0 gigawatt (GW) projek solar termasuk 1.0GW bersepadu zon RE dan 500-megawatt (MW) taman solar untuk memenuhi pasaran domestik dan eksport (berkemungkinan Singapura) dan juga bumbung solar 4.5MW.

“Kami faham bahawa projek-projek itu akan memberikan pertumbuhan pendapatan selanjutnya daripada segi pulangan yang berpotensi lebih tinggi (berbanding dengan Solar Skala Besar 1-4 sedia ada). Tambahan pula, TNB juga akan mendapat manfaat daripada caj roda tenaga yang berpotensi lebih tinggi untuk pasaran eksport (kerana ia dicadangkan untuk pulangan yang berbeza untuk pelaburan ke dalam infrastruktur eksport tenaga),” kata HLIB.

TNB menjangka untuk melabur RM35 bilion tambahan untuk peralihan tenaga selain daripada projek peralihan bukan tenaga sedia ada berjumlah RM54 bilion untuk 2025-2030, di mana kos itu boleh digantikan melalui tarif yang lebih tinggi untuk eksport TBB dan program hijau untuk pelanggan.

TNB juga menyokong trend baru pusat data di Malaysia yang memerlukan RE sebagai sebahagian daripada dasar kemampanan mereka, katanya.

-- BERNAMA




    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]