Berita

Solarvest Raih Kontrak Pasang Sistem Solar Kilang Dexcom Di Batu Kawan



KUALA LUMPUR, 26 Julai (Bernama) -- Solarvest Holdings Bhd memperoleh kontrak daripada Dexcom Malaysia Sdn Bhd bagi pemasangan sistem fotovolta (PV) solar 3.6 megawatt puncak (MWp) di kemudahan pengeluarannya di Batu Kawan, Pulau Pinang.

Dexcom adalah anak syarikat DexCom Inc yang berpangkalan di Amerika Syarikat dan Batu Kawan merupakan kemudahan pembuatan pertamanya di luar negara.

Dalam kenyataan hari ini, Solarvest berkata syarikat tersebut berperanan sebagai penyedia aspek kejuruteraan, pemerolehan, pembinaan dan pentauliahan bagi pemasangan PV solar di bumbung untuk kemudahan bangunan utama serta ruang tempat letak kereta, yang membolehkan Dexcom mengurangkan 3,190 tan karbon dioksida.

Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kumpulan Solarvest, Davis Chong Chun Shiong berkata peningkatan pengiktirafan kepentingan kelestarian dalam operasi perniagaan yang semakin ketara telah melonjakkan penerimagunaan tenaga bersih dalam kalangan syarikat.

“Berikutan itu, perancangan kerja-kerja syarikat kekal kukuh dengan jumlah perolehan kontrak membabitkan kapasiti kira-kira 2.5 gigawatt (GW) di serata Malaysia, Taiwan, Filipina, Vietnam, Indonesia, Singapura dan Thailand.

“Selain itu, kami juga menyasarkan untuk meningkatkan lagi nilai perolehan kontrak semasa bernilai RM550 juta dengan memanfaatkan kuota aset PV solar 800 megawatt (MW) di bawah Program Tenaga Hijau Korporat (CGPP)," katanya.


Chief Executive Officer of Malaysian Investment Development Authority (MIDA), Datuk Wira Arham Abdul Rahman

Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) Datuk Arham Abdul Rahman menyifatkan pelaburan berterusan Dexcom untuk meningkatkan operasinya adalah sejajar dengan matlamat Malaysia bagi mencapai pelepasan sifar bersih karbon seawal 2050.

“Langkah ini tidak hanya memaparkan tanggungjawab korporat Dexcom, tetapi turut menjadi contoh kepada perniagaan yang mahu menyumbang kepada aspek kelestarian Malaysia,” katanya.

Beliau berkata, MIDA komited untuk menjadikan Malaysia sebagai destinasi pelaburan mampan pilihan oleh kalangan penggiat utama rantaian nilai global.

Sehubungan itu, kehadiran penggiat tempatan yang mantap seperti Solarvest, hanya mengukuhkan lagi komitmen MIDA.

“Kami berhasrat untuk menerapkan aspek pertumbuhan lestari dan masa depan Malaysia yang lebih hijau, seiring dengan Aspirasi Pelaburan Nasional (NIA) dan Dasar Pelaburan Baharu (NIP),” katanya.

-- BERNAMA

 

 




    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]