Berita

Malaysia Akan Perkenal Penukaran Tenaga, Dorong Eksport Tenaga Re - Nik Nazmi



KUALA LUMPUR, 20 Julai (Bernama) -- Malaysia akan memperkenalkan Penukaran Tenaga untuk menyokong eksport tenaga boleh baharu (RE) ke negara-negara jiran, kata Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Nik Nazmi Nik Ahmad.

Beliau berkata Suruhanjaya Tenaga (ST) sedang merangka perinciannya untuk memudahkan penukaran tersebut yang akan diumumkan tahun ini.

“ST sedang menyediakan kertas kerja berhubung Penukaran Tenaga ini untuk kita meluluskannya di peringkat kerajaan.

“Kita akan meneliti beberapa model tersedia dan antara matlamatnya adalah untuk mendapat RE yang cukup untuk dibekalkan di negara ini dan seterusnya memastikan kita menerima nilai terbaik bagi jualan di luar negara dan membolehkan nilai itu dilaburkan semula demi merangsang sektor RE di Malaysia,” katanya dalam persidangan meja bulat Malaysian Industrial Development Finance Bhd (MIDF) hari ini.

Nik Nazmi berkata bagi menyokong peralihan tenaga di negara ini, Malaysia perlu melihat sumber penjanaan tenaga lain seperti hidrokuasa berskala kecil.

“Kita tidak sewajarnya melihat kepada hidrokuasa berskala besar yang agak bermasalah untuk kita melaksanakannya kerana banyak tukar ganti,” katanya.

Nik Nazmi berkata Malaysia perlu mengkaji sistem storan bateri yang akan memainkan peranan penting untuk menyokong harga RE yang lebih rendah.

Mengulas pelaksanaan cukai karbon di Malaysia, beliau berkata negara memerlukan pembaharuan cukai untuk menyokong industri itu.

“Kementerian Kewangan adalah peneraju dalam aspek ini. Apabila kita bercakap dari segi mencapai sasaran pelepasan karbon sifar bersih menjelang 2050, cukai tersebut perlu menjalankan peranan kerana ada harga yang perlu dibayar untuk karbon,” kata Nik Nazmi.

-- BERNAMA 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]