Berita

Sesb, Sk Nexilis Meterai Mou Pembekalan Elektrik



KOTA KINABALU, 17 Julai (Bernama) -- Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) hari ini memeterai memorandum persefahaman (MoU) dengan SK Nexilis Malaysia untuk membekalkan tenaga elektrik kepada kilang pembuatan kerajang tembaga SK Nexilis yang berpangkalan di Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP).

Pengerusi SESB Datuk Seri Wilfred Madius Tangau berkata MoU berkenaan adalah satu perjanjian bekalan elektrik (ESA), menjadikan SK Nexilis Malaysia sebagai satu-satunya yang mendapat tarif khas di Sabah untuk menarik pelaburan asing ke negeri itu.

"Menerusi MoU ini, kita akan memberi keistimewaan kepada SK Nexilis Malaysia sebagai pengguna industri kuasa besar (LPC) yang terbesar di SESB apabila kilang itu beroperasi sepenuhnya kelak.

"SK Nexilis juga akan menjadi pengguna LPC untuk SESB dengan anggaran penggunaan sebanyak 70 megawatt (MW) dan anggaran jualan 45,360 megawatt-jam (MWh) sebulan, dan ini memberikan jangkaan jualan kepada SESB sebanyak RM122 juta setahun dan kenaikan jualan10.05 peratus," katanya.ketika berucap pada majlis itu yang dirasmikan Menteri Pembangunan Industri dan Keusahawanan Sabah Phoong Jin Zhe.

Pada majlis MoU itu, SESB diwakili oleh Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Mohd Yaakob Jaafar, manakala SK Nexilis diwakili CEO Shin Dong Hwan, disaksikan oleh Madius dan Phoong.

Mengulas selanjutnya, Madius berkata pembekalan tenaga elektrik ke kilang SK Nexilis telah pun dimula tugas pada Mac 2023. 

"Projek ini telah dikenal pasti sebagai antara projek berimpak tinggi dengan skop projek penyediaan dua ruang suis dan kerja-kerja berkaitan di Pencawang Masuk Utama Kayu Madang dan merentang kabel bawah tanah 132kV untuk menampung permintaan beban daripada kilang SK Nexilis. 

"Antara kerja yang telah dilaksanakan oleh SESB adalah membekal, menghantar, melengkapkan pemasangan, ujian dan pentauliahan peralatan elektrik,” katanya.

Beliau berkata dengan siapnya projek ini, keupayaan dan keberkesanan pengagihan kuasa ke SK Nexilis akan terjamin dan mampu menampung keperluan kilang pembuatan itu untuk beroperasi dengan lebih produktif seterusnya membantu menjana ekonomi Sabah.

 Phoong pula berkata kerjasama itu membantu memberikan impak positif kepada pelaburan SK Nexilis ke Sabah, khususnya dalam menyediakan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan sejajar dengan polisi kerajaan negeri yang memerlukan syarikat asing mengambil 80 peratus tenaga kerja dalam kalangan penduduk tempatan.

"Dengan jumlah pelaburan sebanyak RM4.2 bilion, ini adalah pelaburan terbesar yang dimeterai dan telah bertapak di Sabah secara rasminya. Kilang kerajang tembaga itu dibina oleh syarikat SK Nexilis dari Korea Selatan di kawasan seluas 40.5 hektar di KKIP," katanya.

-- BERNAMA

 

 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]