Berita

Uniten Pasang Sistem Solar Panel Berkapasiti 549 Kwp, Pastikan Kelestarian Tenaga

Photo: UNITEN

KUALA LUMPUR, 8 Julai (Bernama) -- Universiti Tenaga Nasional (UNITEN) kini memiliki sistem solar panel atas bumbung berkapasiti 549 kWp iaitu di Bangunan Pengurusan dengan kapasiti 249 kWp dan Bangunan Kolej Kejuruteraan dengan kapasiti 300 kWp yang telah siap dipasang sepenuhnya pada 10 Mei lalu.

Timbalan Naib Canselor UNITEN Prof Datuk Dr Mohd Zamri Yusoff berkata pemasangan sistem tersebut merupakan inisiatif Perjanjian Bekalan Tenaga Boleh Baharu (SARE) yang telah ditandatangani di antara UNITEN, Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan GSPARX Sdn Bhd (GSPARX) pada 7 April 2022.

Beliau berkata menerusi skim SARE itu dan sistem solar panel, UNITEN dapat menikmati kos pendahuluan sifar dalam pemasangan panel Fotovoltaik Solar (Solar PV), penjimatan kos elektrik yang dianggarkan sebanyak RM3.5 juta selama 25 tahun, serta kos kerja penyelenggaraan sifar termasuk pemantauan dan pembaikan dalam tempoh kontrak.

“Dengan pemasangan sistem Solar PV ini, UNITEN dapat mengukuhkan reputasinya sebagai universiti berfokuskan tenaga (The Energy University) yang menggunakan sumber tenaga boleh diperbaharui dan menyokong komitmen hala tuju kelestarian TNB ke arah pelepasan sifar bersih menjelang tahun 2050,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Selain itu, beliau memaklumkan UNITEN turut memiliki teknologi solar panel lain seperti sistem Senslar iaitu sistem solar panel yang diapungkan di tasik Masjid UNITEN dan sistem Nano Grid yang merangkumi teknologi solar panel nano dan ultra-kapasitor di Medan Selera Kolej Kejuruteraan UNITEN.

Beliau berkata pemasangan sistem tersebut diketuai oleh Pensyarah Kanan Institut Tenaga Lestari UNITEN Dr Ahmad Wafi Mahmood Zuhdi, dan Pensyarah Kolej Kejuruteraan UNITEN, Hanif Abdul Karim serta kumpulan dari GSparx.

-- BERNAMA

 

 

 

 

 





    Berita Lain-lain

Karpowership Dari Turkiye Berminat Penuhi Keperluan Tenaga Elektrik Sabah

Oleh Muhammad Adil Muzaffar

KUALA LUMPUR, 8 Mei (Bernama) -- Karpowership, pengendali loji jana kuasa terapung Turkiye, berminat dengan peluang kerjasama untuk memenuhi keperluan elektrik di Sabah, kata Pengarah Operasi Komersial Asianya Tolga Bayav.


Sime Darby Plantation Terokai Taman Perindustrian Hijau, Tenaga Boleh Baharu

KUALA LUMPUR, 7 Mei (Bernama) -- Sime Darby Plantation Bhd (SD Plantation) merancang untuk mengembangkan penawarannnya dengan menyertai cadangan Taman Perindustrian Hijau Bersepadu Kerian (KIGIP) di Perak, inisiatif yang dipacu kerajaan persekutuan dengan kerjasama kerajaan negeri Perak.


Petra Jalin Kerjasama Dengan Pemain Industri Galak Pemasangan Solar Di Kediaman

SHAH ALAM, 6 Mei (Bernama) -- Kementerian Peralihan Tenaga dan Transformasi Air (PETRA) menjalin kerjasama dengan AEON Group, Bank Simpanan Nasional (BSN) dan SOLS Energy memperkenalkan program Solar BOLEH!, satu inisiatif bagi membolehkan lebih ramai menyertai program pemasangan solar di kediaman.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]