Berita

Peralihan tenaga: Presiden Petronas mahu usahakan penyelesaian yang boleh bertindak, pragmatik untuk ASEAN

Datuk Tengku Muhammad Taufik

Oleh M. Saraswathi

DAVOS (Switzerland), 19 Jan (Bernama) - Petronas akan membangunkan cerapan yang diperoleh pada Forum Ekonomi Dunia (WEF) di Davos dan seterusnya memacu agenda untuk penyelesaian yang boleh diambil tindakan dan pragmatik dalam peralihan tenaga untuk Asean di Energy Asia 2023 yang akan berlangsung di Kuala Lumpur pada Jun.

"Petronas sangat percaya bahawa kerjasama global akan menjadi satu-satunya cara untuk menghadapi ketidaktentuan dan kemeruapan yang berpanjangan yang kita lihat hari ini,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulannya, Datuk Tengku Muhammad Taufik.

"Kami percaya bahawa siri tindakan sempena perhimpunan di Davos juga mesti mempertimbangkan keperluan ekonomi di negara pesat membangun seperti Asean," katanya kepada Bernama di luar acara WEF.

Dalam hal ini, sebagai pemain tenaga yang beroperasi di tengah-tengah rantau ini, Petronas kekal dengan komitmennya untuk bekerjasama dengan pihak berkepentingan, rakan setara merentas industri dan rakan serantau dalam menangani peralihan tenaga dengan cara yang adil dan bertanggungjawab.

"Kami akan terus menunjukkan bahawa industri tenaga boleh menawarkan penyelesaian untuk membekalkan kepada dunia dengan tenaga yang diperlukan pada hari ini - produk yang lebih bersih dan berbeza," tambahnya.

Energy Asia 2023 yang akan diadakan selama empat hari bermula 26 Jun, 2023,  menghimpunkan pemimpin industri global, pelabur dan penggubal dasar untuk bergerak melangkaui ikrar dan menyelesaikan cabaran dalam peralihan tenaga bagi mencapai masa depan sifar bersih yang adil dan bertanggungjawab untuk Asia.

WEF, dengan tema pada tahun ini ialah “Kerjasama Dalam Dunia Terpisah: Menangani Krisis Mendesak, Mengendalikan Cabaran Masa Depan” diadakan di tengah-tengah pelbagai krisis yang hanya meningkatkan lagi perpecahan serta pemisahan landskap geopolitik dunia.

Ia bertujuan mempercepatkan kemajuan ke arah mencapai sasaran sifar bersih, alam sekitar yang positif.

-- BERNAMA





    Berita Lain-lain

Bomba Akan Sedia Garis Panduan Pemasangan Panel Solar

IPOH, 20 Mac (Bernama) -- Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) akan mengeluarkan garis panduan dalam pemasangan panel solar di bangunan, premis perniagaan dan rumah di seluruh negara.  


Ahli Dewan Negara Cadang Tnb Beri Rebat Bil Elektrik Susulan Fenomena Cuaca Panas

KUALA LUMPUR, 19 Mac (Bernama) -- Tenaga Nasional Berhad (TNB) disaran memberikan rebat 15 hingga 20 peratus daripada keseluruhan bil elektrik dari bulan Januari ke Mac tahun ini susulan fenomena cuaca panas yang masih melanda negara.


Utp Menang Anugerah Tenaga Negara Sebagai Pengiktirafan Usaha Kemampanan

KUALA LUMPUR, 18 Mac  (Bernama) -- Universiti Teknologi Petronas (UTP) telah menerima Anugerah Tenaga Kebangsaan (NEA) 2023 di bawah Kategori Anugerah Khas untuk Institusi Pengajian Tinggi, sebagai pengiktirafan terhadap usaha-usaha kemampanannya.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]