Berita

Sarawak sasar tenaga hibrid, projek tenaga solar sebagai sumber tenaga boleh diperbaharui



KUCHING, 16 Jan (Bernama) -- Sarawak akan mempunyai kelebihan dalam pengeluaran sumber tenaga boleh diperbaharui (RE) keempat sekiranya kerjasamanya dalam projek RE hibrid baharu dengan syarikat antarabangsa terkemuka Shell untuk menghasilkan tenaga angin dan solar terbukti berjaya.

Bagaimanapun, Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg tidak mendedahkan lebih lanjut butiran kerjasama tersebut.

Beliau berkata teknologi turbin angin telah meningkat dengan pesat dan mungkin ia menyamai hidroelektrik, sel bahan api dan tenaga solar sebagai sumber TBB di negeri ini.

“Teknologi turbin angin dengan penggunaan AI (kecerdasan buatan) boleh mengawal selia bilah turbin (loji janakuasa) dan jika kerjasama ini terbukti berjaya, Sarawak akan memiliki semua sumber tenaga boleh diperbaharui,” katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan kereta sel bahan api hidrogen, Toyota Mirai disumbangkan oleh UMW Toyota Motor di sini hari ini,

Abang Johari berkata inisiatif tenaga hijau kerajaan Sarawak telah menarik beberapa kerjasama daripada negara lain.

Beliau berkata anak syarikat Sarawak Economic Development Corporation (SEDC), SEDC Energy telah menjalin kerjasama dengan syarikat Korea Selatan untuk membangunkan sebuah loji pengeluaran hidrogen di Bintulu yang dijangka beroperasi pada 2025.

Sementara itu, UMW Toyota Motor dalam satu kenyataan berkata empat daripada Toyota Mirai telah diserahkan kepada SEDC Energy manakala yang kelima disampaikan kepada Abang Johari untuk menandakan komitmen mereka terhadap neutraliti karbon menjelang 2050 dan inisiatif mobiliti hijau dan tenaga hijau Sarawak.

“UMW Toyota Motor dan SEDC Energy bersedia untuk memanfaatkan peluang untuk mengkaji lebih lanjut potensi teknologinya sebagai batu loncatan untuk membangunkan ekonomi rendah karbon dengan sistem sel bahan api baharu yang mengutamakan saiz padat, kecekapan dan produktiviti untuk menyokong mobiliti diperlukan masyarakat,” katanya.

Sama seperti sebuah kereta sedan konvensional dan keupayaan untuk mengisi minyak dalam tempoh lima minit, Toyota Mirai menggunakan sel bahan api hidrogen dengan potensi besar sebagai kenderaan mesra alam atau “ultimate eco-car”.

Menerusi penggunaan hidrogen, bahan buangan yang terhasil adalah air biasa.

-- BERNAMA

 

 

 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]