Berita

Telekosang Hydro capai IOD, dijangka jadi loji jana kuasa hidro ROR terbesar Malaysia



KUALA LUMPUR, 7 Nov (Bernama) -- Telekosang Hydro One Sdn Bhd mencapai tarikh pengoperasian awal (IOD) pada 5 Nov, 2022 untuk menjana dan membekalkan tenaga elektrik kepada sistem grid kuasa Sabah.

Dalam kenyataan kepada Bursa Malaysia pada Isnin, Pengerusi Eksekutif Jentayu Sustainables Bhd merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Telekosang Hydro, Datuk Beroz Nikmal Mirdin berkata Telekosang Hydro disasarkan untuk menjadi antara loji jana kuasa hidro ‘run-of-river’ terbesar Malaysia dan dijangka menjana 245,000 megawatt-jam (MWh) elektrik setiap tahun.

“Ia menyediakan 1,000 peluang pekerjaan dan membolehkan pemindahan pengetahuan teknologi hijau ke Sabah,” katanya dalam kenyataan bersama pada Isnin.

Loji jana kuasa ‘run-of-river’ menggunakan aliran air dari sungai untuk memutar turbin. Lazimnya kemudahan ini hanya mempunyai sedikit atau tiada penyimpanan air.

Ia juga menyediakan bekalan elektrik berterusan, dengan beberapa fleksibiliti operasi untuk permintaan harian yang tidak menentu menerusi aliran air yang dikawal oleh kemudahan tersebut.

Beliau berkata IOD itu membuka laluan untuk Jentayu Sustainables memuktamadkan pengambilalihan Telekosang Hydro, menyokong aspirasi syarikat itu untuk menjadi peserta tenaga hijau utama di negara ini.

Beroz Nikmal berkata pengambilalihan Telekosang Hydro akan membolehkan syarikat turut menyediakan perkhidmatan sampingan di bawah Penyelesaian Kelestarian Bersepadu, seperti sijil tenaga boleh baharu (REC), nasihat karbon dan pengurusan karbon.

“Sebagai satu kumpulan, kami akan terus menyokong kelestarian sebagai nadi perniagaan dan dalam semua usaha kami -- termasuk usaha pemeliharaan dan pemulihan.

“Kami sedang memuktamadkan terma dan syarat untuk Jabatan Perhutanan Sabah (JPS) mengetuai usaha pemulihan dan penghutanan semula bagi memastikan pemuliharaan biodiversiti sekitar kawasan Telekosang Hydro,” katanya.

-- BERNAMA

 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]