Berita

Bajet 2023: Dasar tenaga negara yang menyeluruh perlu diwujudkan - Persatuan Penyelidikan Air & Tenaga



Oleh Nurunnasihah Ahmad Rashid

KUALA LUMPUR, 18 Sept (Bernama) -- Dasar tenaga negara yang komprehensif untuk memastikan parameter sosial, ekonomi dan alam sekitar dalam keadaan seimbang diperlukan, kata Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER).

Presidennya S. Piarapakaran menggesa kerajaan agar ia dilaksanakan.

Walaupun peralihan campuran bahan api dan tenaga yang besar akan berlaku dalam tiga dekad akan datang, adalah penting bagi kerajaan untuk mengambil kira kegagalan masa lepas yang secara tidak adil mengakibatkan rakyat Malaysia dan sektor ekonominya menanggung kos yang lebih tinggi.

"Kerajaan mesti melihat ke arah pelaksanaan tenaga yang cekap berskala penuh di seluruh sektor. Adalah penting untuk memastikan corak penggunaan tenaga bergerak ke arah penyelesaian yang lebih cekap melalui perubahan tingkah laku, baik pulih teknologi dan pengubahsuaian.

"Kecekapan adalah parameter utama dalam memastikan keluk permintaan tenaga lebih rata. Selain itu, penyelesaian teknologi yang dipilih mesti dibuat selepas kajian yang betul mengenai Analisis Kitaran Hayat dilakukan untuk memastikan kita tidak menghadapi masalah alam sekitar baharu," katanya kepada Bernama, semasa menyenaraikan harapan persatuan untuk pembentangan Bajet 7 Okt 2023.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed sebelum ini mengulangi komitmen negara terhadap peralihan tenaga rendah karbon. Dasar Tenaga Negara 2021-2040 dijadualkan akan dilancarkan hujung tahun ini.

Piarapakaran berkata kerajaan juga mesti "memilih dan memadankan" sumber tenaga dengan berhati-hati untuk memastikan sektor swasta dan awam tidak melabur secara berlebihan dalam infrastruktur.

"Dengan menggunakan pendekatan "pilih dan padankan", pembangunan infrastruktur yang disasarkan dan cekap boleh dilakukan dengan lebih pantas," katanya, sambil menambah bahawa kesilapan dalam Dasar Tenaga Negara akan membawa kepada kerosakan yang tidak dapat dipulihkan kepada ekonomi dan hasil yang buruk menjelang 2050.

AWER juga mencadangkan kerajaan supaya membangunkan peraturan untuk kecekapan tenaga dalam bangunan yang boleh dikuatkuasakan pada bangunan baharu dan penyesuaian semula untuk bangunan sedia ada.

Piarapakaran berkata peraturan itu mesti menambah baik sistem pemanasan, pengudaraan dan penyaman udara, bahan binaan dan reka bentuk, bahan penebat dan aplikasi pesat membangun.

"Melalui peraturan itu, semua bangunan boleh direka bentuk untuk menjadi cekap tenaga pada peringkat pembinaan dan akan dapat membantu dalam mengurangkan beban puncak," katanya.

Beliau berkata, pemasukan kecekapan bangunan, kecekapan haba dan penggunaan tenaga dalam sektor pengangkutan dalam pengurusan bahagian permintaan adalah penting untuk pengurusan penggunaan tenaga yang holistik.

"Penggunaan tenaga yang optimum dengan meningkatkan kecekapan akan mengurangkan permintaan tenaga. Ini akan menjimatkan berbilion ringgit," katanya.

Persatuan itu juga menggesa kerajaan untuk memperkenalkan kenderaan cekap tenaga disertai dengan pelabelan kecekapan tenaga mandatori dan standard prestasi tenaga minimum.

"Menambah baik pengangkutan awam memakan masa. Adalah penting kecekapan tenaga kenderaan dilaksanakan bagi memastikan hanya kenderaan menggunakan bahan api yang cekap dijual di Malaysia.

"Ini secara langsung akan mengurangkan perbelanjaan bahan api, permintaan tenaga dan pelepasan dalam sektor pengangkutan," kata Piarapakaran.

Beliau berkata AWER telah berjaya memperkenalkan standard prestasi tenaga minimum dan pelabelan kecekapan tenaga mandatori untuk produk elektrik. Mungkin, mekanisme serupa boleh dilaksanakan untuk kenderaan.

Selain itu, Piarapakaran berkata untuk kenderaan cekap tenaga, satu mekanisme mesti mengukur jumlah kesan terhadap alam sekitar bagi pelbagai jenis kenderaan.

"Apabila Penilaian Kitaran Hayat digunakan untuk menilai kenderaan elektrik, prestasinya terhadap alam sekitar tidak memberikan hasil yang menggalakkan berbanding dengan kenderaan cekap tenaga yang menggunakan enjin pembakaran dalaman.

"Harus berhati-hati apabila memilih mekanisme untuk meningkatkan prestasi alam sekitar negara," katanya.

-- BERNAMA

 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]