Berita

Hong Seng, EoCell bangunkan hub pembuatan serantau bateri EV, ESS

Hong Seng group managing director Datuk Seri Teoh Hai Hin

KUALA LUMPUR, 10 Jun (Bernama) -- Hong Seng Consolidated Bhd menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan EoCell Inc (EoCell) untuk membangunkan hab pembuatan bateri kenderaan elektrik (EV) dan penyelesaian simpanan tenaga (ESS).

Kenyataan bersama oleh kedua-dua syarikat itu pada hari ini berkata Malaysia dikenal pasti sebagai lokasi yang sesuai untuk meningkatkan pengeluaran bateri EV dan sektor ESS bagi pasaran rantau Asia Tenggara yang turut dibekalkan kepada pengilang, pemasang dan pengguna EV.

Pengarah Urusan Kumpulan Hong Seng Datuk Seri Teoh Hai Hin berkata tugas utama syarikat itu termasuklah membantu mengenal pasti dan mencadangkan lokasi yang sesuai untuk tapak projek, berunding dan berhubung dengan kerajaan untuk mendapatkan insentif dan kebenaran yang diperlukan.

“Pasaran penyimpanan tenaga global mempunyai prospek yang sangat cerah bernilai US$10.37 bilion (US$1=RM4.40) pada 2020 dan diramal mencecah US$37.06 bilion menjelang 2027.

“Ini diterjemahkan kepada kadar pertumbuhan tahunan kompaun (CAGR) sebanyak 19.9 peratus antara 2022 dan 2027 dan segmen bateri dijangka menyumbang bahagian terbesar dalam pasaran penyimpanan tenaga,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif EoCell Datuk Michael Loh berkata syarikat itu dijangka menyediakan lesen dan teknologi pembuatan untuk bateri EV, industri yang berkaitan serta pengetahuan teknologi serta kepakaran dalam reka bentuk dan pemasangan barisan pengeluaran bateri.

“Kami percaya Hong Seng bersedia untuk menjadi salah satu pengeluar bateri terkemuka di Asia Tenggara dan teruja untuk bekerjasama dengan mereka bagi membangunkan bateri terbaik dalam kelas generasi pertama mereka.

"Ia juga bersinergi dengan inisiatif tenaga bersih Malaysia," tambahnya.

MoU itu adalah kenyataan tidak terikat tentang niat semasa mereka dan dalam tempoh 90 hari akan datang, tertakluk kepada rundingan perjanjian muktamad yang boleh diterima bersama, pihak-pihak yang terlibat berhasrat untuk memeterai perjanjian usaha sama dan menubuhkan syarikat usaha sama baharu.

EoCell, sebuah syarikat yang berpangkalan di Silicon Valley, ialah syarikat penyelidikan dan teknologi yang khusus dalam reka bentuk dan pembangunan bahan anod nano-silikon bertenaga tinggi dan teknologi elektron tidak mudah terbakar untuk silikon termaju dan bateri pepejal.

-- BERNAMA

 

 


 





    Berita Lain-lain

Bomba Akan Sedia Garis Panduan Pemasangan Panel Solar

IPOH, 20 Mac (Bernama) -- Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) akan mengeluarkan garis panduan dalam pemasangan panel solar di bangunan, premis perniagaan dan rumah di seluruh negara.  


Ahli Dewan Negara Cadang Tnb Beri Rebat Bil Elektrik Susulan Fenomena Cuaca Panas

KUALA LUMPUR, 19 Mac (Bernama) -- Tenaga Nasional Berhad (TNB) disaran memberikan rebat 15 hingga 20 peratus daripada keseluruhan bil elektrik dari bulan Januari ke Mac tahun ini susulan fenomena cuaca panas yang masih melanda negara.


Utp Menang Anugerah Tenaga Negara Sebagai Pengiktirafan Usaha Kemampanan

KUALA LUMPUR, 18 Mac  (Bernama) -- Universiti Teknologi Petronas (UTP) telah menerima Anugerah Tenaga Kebangsaan (NEA) 2023 di bawah Kategori Anugerah Khas untuk Institusi Pengajian Tinggi, sebagai pengiktirafan terhadap usaha-usaha kemampanannya.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]