Berita

TNB perluas jejak tenaga boleh baharu ke seluruh dunia

Tenaga Nasional Bhd

KUALA LUMPUR, 1 Jun (Bernama) -- Tenaga Nasional Bhd (TNB) melalui Bahagian Tenaga Baharu (NED) berusaha mengukuhkan perniagaannya pada masa hadapan dengan mengembangkan jejak tenaga boleh baharu  (TBB) secara global melalui penggabungan dan pemerolehan, pembangunan aset dan mewujudkan perkongsian strategik dengan pemain-pemain industri TBB terkemuka.

Anak syarikat milik penuhnya, Vantage RE Ltd (Vantage RE) yang dilancarkan pada 1 Julai 2021, kini mengendalikan dan mengurus portfolio aset TBB TNB di United Kingdom (UK) dan Eropah, kata syarikat utiliti nasional itu dalam satu kenyataan hari ini.

Pada Oktober 2021, Vantage RE meningkatkan portfolio TBB TNB dan matlamat sifar bersih dengan pengambilalihan 49 peratus kepentingan dalam syarikat ladang angin luar pesisir, Blyth Offshore Demonstrator Limited (BODL) daripada EDF Renewables (EDFR), anak syarikat kepada syarikat utiliti Perancis, Électricité de France (EDF), menurut kenyataan itu. 

Ia juga telah menyelesaikan pemerolehan 100 peratus kepentingan dalam portfolio angin dalam pesisir 97.3MW di United Kingdom (UK) pada April 2022. Kedua-dua pengambilalihan itu membantu mempercepatkan pelaksanaan agenda alam sekitar, sosial dan tadbir urusnya (ESG).

Sehingga kini, ia telah mencapai 530MW portfolio TBB termasuk angin luar pesisir, angin dalam pesisir dan ladang solar di UK; pengambilalihan ini menandakan kejayaan pelaksanaan strategi syarikat utiliti nasional itu untuk mengembangkan portfolio TBB TNB dalam pasaran tumpuan seperti di UK dan Eropah.

Pada masa sama, ia akan mempercepat peralihan TNB ke arah masa depan tenaga boleh baharu melalui penjanaan karbon rendah, sejajar Hala Tuju Kelestarian TNB dan visi ESG secara keseluruhannya,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif TNB Datuk Baharin Din.

Pada peringkat tempatan, Baharin berkata dalam usaha mempercepatkan penyahkarbonan, projek empangan hidroelektrik di Nenggiri, Gua Musang oleh anak syarikat penjanaan kuasanya, TNB Power Generation Sdn Bhd (TNB Genco) yang akan bermula tahun ini.

Beliau berkata projek itu bakal menyalurkan 300 megawatt (MW) TBB kepada grid nasional apabila siap pada 2026 nanti.

Ia akan meningkatkan kestabilan bekalan di Semenanjung Malaysia, khususnya ke wilayah timur, sekali gus memberikan faedah tambahan kepada Kelantan dari segi tebatan banjir, bekalan air bersih dan air mentah untuk pengairan.

TNB Genco, yang kini menjana 50 peratus tenaga di Malaysia, sedang berusaha untuk memanjangkan hayat stesen janakuasa hidro sedia ada iaitu stesen janakuasa Sungai Perak, Kenyir dan Cameron Highlands dan akan memanfaatkan bahan api ammonia rendah karbon dalam teknologi pembakaran sekali gus memerangkap karbon di stesen janakuasa arang batunya, dalam usaha mengurangkan intensiti pelepasan gas rumah hijau.

-- BERNAMA

 

 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]