Berita

Rantaian bekalan semikonduktor perlu lebih berdaya tahan, fleksibel - Azmin

Senior Minister cum International Trade and Industry Minister Datuk Seri Mohamed Azmin Ali

KUALA LUMPUR, 30 Mei (Bernama) -- Rantaian bekalan semikonduktor yang lebih berdaya tahan dan fleksibel diperlukan untuk Malaysia menghadapi laluan pertumbuhan yang teguh dan mampan, kata Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Beliau berkata menjadikan rantaian bekalan semikonduktor dan elektronik lebih berdaya tahan dalam jangka panjang akan membantu mengurangkan kos dan menjadikan industri lebih cekap dalam menghadapi ketidaktentuan dan turun naik.

“Ini penting berikutan industri sedang melalui tempoh pertumbuhan tinggi pada skala global sepanjang tahun lepas dengan pemain semikonduktor utama membuat pelaburan melebihi US$550 bilion (US$1=RM4.36) dalam kilang fabrikasi,” katanya pada majlis makan malam sambutan ulang tahun ke-50 elektrik dan elektronik (E&E) Malaysia anjuran Persatuan Industri Semikonduktor Malaysia (MSIA).

Turut hadir Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Lim Ban Hong serta Presiden MSIA Datuk Seri Wong Siew Hai.

Mohamed Azmin berkata memorandum kerjasama mengenai daya tahan rantaian bekalan semikonduktor yang ditandatangani dengan Amerika Syarikat (AS) amat penting kepada Malaysia bahawa negara tidak boleh memberi terlalu banyak penekanan terhadap impak positif daripadanya.

Beliau berkata Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) akan berbincang dengan industri E&E tidak lama lagi untuk mewujudkan pelan tindakan bagi mencapai matlamat memorandum itu.

Pada 2021, produk E&E bernilai RM455.7 bilion telah dieksport, naik 18 peratus daripada 2020 dan mewakili 36.8 peratus daripada jumlah eksport Malaysia.

MITI baru-baru ini memuktamadkan misi perdagangan dan pelaburan ke AS, meraih pelaburan bernilai RM16.52 bilion termasuk pelaburan strategik daripada syarikat gergasi pembuatan global seperti Texas Instruments dan AMD bernilai RM7.92 bilion, yang dijangka menyediakan lebih 4,000 peluang pekerjaan.

-- BERNAMA




    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]