Berita

KAB meterai PPA dengan Mydin bagi projek PV solar



KUALA LUMPUR, 12 April (Bernama) -- Kejuruteraan Asastera Bhd (KAB) melalui syarikat milik penuhnya KAB Gree Solar Sdn Bhd dan Mydin Mohamed Holdings Bhd (Mydin) menandatangani Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) untuk membangunkan aset tenaga boleh diperbaharui untuk Mydin Kelantan.

Melalui PPA berkenaan, KAB Gree Solar akan mereka bentuk, membina, memasang, memiliki, mengendali dan menyelenggara sistem tenaga fotovoltaik (PV) solar yang bersambung grid pada bumbung tempat letak kereta terbuka pasar raya besar Mydin Tunjong. 

Pengarah Urusan KAB Datuk Lai Keng Onn berkata PPA berkenaan membolehkan kumpulan itu menyokong komitmen Mydin untuk generasi akan datang yang menekankan kepentingan persekitaran operasi yang mampan.

“Kontrak jangka panjang bersama-sama peruncit komited seumpama ini adalah seiring dengan strategi kami untuk terlibat dengan organisasi yang berkongsi nilai yang sama,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Di bawah fasa satu PPA itu, KAB akan menyediakan sehingga 2,041.65 kilowatt peak (kWp) tenaga elektrik solar kepada Mydin secara keseluruhan untuk sepanjang tempoh perjanjian itu.

Sementara itu, Mydin dijangka menjana penjimatan tenaga kira-kira 66 juta setiap kilowatt-sejam (kwh), dan kira-kira 38,650 tan setara dengan karbon dioksida (CO2e) dapat dielakkan untuk tempoh 21 tahun.

Bagi fasa dua, KAB akan membangunkan 2,064.40 kWp yang seterusnya sebaik sahaja terma dan pelaksanaan masa dimuktamadkan.

“Kami sentiasa mencari peluang untuk bekerjasama dengan organisasi yang berminat untuk mengurangkan jejak karbon mereka dan kami telah berjaya melaksanakannya dengan terus terlibat dengan syarikat yang berkongsi aspirasi yang sama dengan kami,” kata Lai.

Menurut kumpulan itu, PPA berkenaan adalah sejajar dengan strategi jangka panjang KAB untuk membangunkan aset tenaga boleh diperbaharui sebagai satu daripada pemacu pertumbuhan utamanya.

Sehingga kini, ia telah mengumumkan pelbagai projek tenaga boleh diperbaharui melalui kerjasama strategik dengan syarikat-syarikat di rantau ASEAN.

-- BERNAMA





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]