Berita

UTP, Mestron Energy jalin kerjasama komersial tiang lampu jalan berkuasa solar



KUALA LUMPUR, 14 Mac -- Universiti Teknologi Petronas (UTP) dan Mestron Energy Sdn Bhd (MESB) menjalinkan perkongsian strategik menerusi Perjanjian Pembangunan Bersama bagi pengkomersialan tiang lampu jalan berkuasa solar.

Menerusi kenyataan bersama hari ini, UTP dan MESB memaklumkan produk dilengkapi kamera litar tertutup (CCTV) dan Kecerdikan Buatan (AI) itu, adalah untuk pemantauan visual oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), selain memberi peluang kepada pengguna lain membuat pemantauan keselamatan, kesihatan dan lain-lain dengan kos lebih rendah dan efektif.

Menurut kenyataan itu, teknologi tersebut akan dibangunkan, dipantau serta ditambah baik secara berterusan oleh pihak UTP dan MESB.

“Produk tersebut boleh ditempatkan di kawasan-kawasan yang tidak mempunyai bekalan elektrik seperti tebing sungai, tempat pembuangan sampah haram serta simpang jalan utama yang menjadi permasalahan kepada rakyat.

“Dengan kuasa kecerdikan buatan secara maya, amaran melalui aplikasi WhatsApp dan sistem pesanan ringkas (SMS) adalah (dihantar) terus kepada Pegawai Penguasa yang berkenaan secara ‘real time’ atau waktu sebenar dan melalui amaran awal tersebut, ia membolehkan tindakan pantas diambil,” menurut kenyataan itu

Pengkomersialan tiang lampu jalan berkuasa solar itu dijangka selesai Mei ini dan dipasarkan di Malaysia oleh MESB.

Produk tersebut boleh dibeli secara terus atau menerusi pajakan selama tujuh tahun bagi PBT dan agensi kerajaan lain di bawah skim Perbankan Islam.

-- BERNAMA



 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]