Berita

Malaysia, Korea Selatan kukuhkan hubungan dua hala dalam sektor tenaga



KUALA LUMPUR, 13 Jan  -- Malaysia komited dalam melaksanakan peralihan tenaga ke arah industri bekalan elektrik yang rendah karbon, selaras dengan aspirasi negara mencapai pelepasan gas rumah kaca (GHG) bersih pada 2050.

Perkara itu dinyatakan Menteri Tenaga dan Sumber Asli Datuk Seri Takiyuddin Hassan dalam ucap utamanya di Bengkel Kerjasama Tenaga Malaysia-Korea Selatan Ke-10 hari ini. 

Menerusi kenyataan Kementerian Tenaga dan Sumber Asli (KeTSA), bengkel itu menyediakan platform untuk berkongsi pengetahuan dan pengalaman mengenai usaha kedua-dua negara dalam peralihan tenaga.

Selain itu, ia memberi ruang untuk meneroka peluang dan potensi kerjasama dalam sektor tenaga elektrik bersama pihak industri dari Korea Selatan. 

“Sepanjang tempoh pelaksanaan kerjasama ini, Malaysia mendapat manfaat dari aspek pembangunan modal insan serta kepakaran teknikal melibatkan agensi kerajaan dan swasta terutamanya dalam bidang tenaga boleh baharu, kecekapan tenaga serta aplikasi dan teknologi nuklear,” menurut kenyataan itu hari ini. 

Kenyataan itu memaklumkan Takiyuddin dalam ucapannya turut mempelawa syarikat Korea Selatan yang berpangkalan di Malaysia merebut peluang untuk melanggan Green Energy Tariff (GET) demi memenuhi komitmen ‘Environmental, Social, and Corporate Governance’ (ESG).

Menurut kenyataan itu, semasa bengkel tersebut Menteri dan Duta Besar Korea Selatan ke Malaysia Lee Chi Beom turut menyaksikan majlis pemeteraian perjanjian antara Confreth Sdn Bhd dengan Konsortium Korea dalam projek pembangunan teknologi bangunan cekap tenaga.

-- BERNAMA





    Berita Lain-lain

Bomba Akan Sedia Garis Panduan Pemasangan Panel Solar

IPOH, 20 Mac (Bernama) -- Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) akan mengeluarkan garis panduan dalam pemasangan panel solar di bangunan, premis perniagaan dan rumah di seluruh negara.  


Ahli Dewan Negara Cadang Tnb Beri Rebat Bil Elektrik Susulan Fenomena Cuaca Panas

KUALA LUMPUR, 19 Mac (Bernama) -- Tenaga Nasional Berhad (TNB) disaran memberikan rebat 15 hingga 20 peratus daripada keseluruhan bil elektrik dari bulan Januari ke Mac tahun ini susulan fenomena cuaca panas yang masih melanda negara.


Utp Menang Anugerah Tenaga Negara Sebagai Pengiktirafan Usaha Kemampanan

KUALA LUMPUR, 18 Mac  (Bernama) -- Universiti Teknologi Petronas (UTP) telah menerima Anugerah Tenaga Kebangsaan (NEA) 2023 di bawah Kategori Anugerah Khas untuk Institusi Pengajian Tinggi, sebagai pengiktirafan terhadap usaha-usaha kemampanannya.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]