Berita

Petronas floating LNG SATU hantar kargo ke-50



KUALA LUMPUR, 5 Okt -- Petroliam Nasional Bhd (Petronas) melakarkan satu lagi pencapaian dalam teknologi gas asli cecair terapung (FLNG) susulan penghantaran kargo LNG ke-50 dari kemudahan FLNG pertamanya, Petronas Floating LNG Satu (PFLNG Satu).

Menurut Petronas, kargo tersebut berjaya dimuatkan pada 25 Sept, 2021 ke kapal pengangkut gas asli cecair (LNG) Seri Cemara yang dikendalikan oleh MISC Bhd untuk dihantar ke Taiwan.

Kargo ke-50 merupakan satu pencapaian penting bagi Petronas, perintis dalam industri ini, dan membuktikan daya maju pengeluaran gas luar pesisir dengan penyelesaian FLNG, jelas syarikat minyak negara itu dalam kenyataan pada Selasa.

Naib Presiden Aset LNG, Petronas, Abang Yusuf Abang Puteh berkata pihaknya berbangga atas pencapaian kargo dari PFLNG Satu, yang membuktikan kebolehpercayaan berkelas dunia terhadap kemudahan FLNG pertama Petronas.

Beliau berkata apa yang lebih penting adalah komitmen daripada kalangan warga kerja untuk menyediakan bekalan LNG tanpa henti kepada pelanggan.

“Pencapaian ini menunjukkan penerajuan kami dalam industri LNG, di mana kami terus memanfaatkan kelebihan penggerak pertama untuk menjana perolehan dari medan gas yang terpencil dan terbiar dengan penyelesaian FLNG.

“Meskipun beroperasi dalam persekitaran mencabar ditambah lagi dengan pandemik COVID-19, PFLNG Satu telah mengeluarkan dan mengeksport hampir 3.18 juta tan LNG dari medan gas Kebabangan dan Kanowit (masing-masing di luar pesisir Sabah dan Sarawak) sejak 2017, dan pada masa sama mengekalkan standard kesihatan, keselamatan dan persekitaran (HSSE) yang tinggi,” katanya dalam kenyataan yang sama.

Kargo FLNG pertama dihasilkan dari medan gas Kanowit pada 2017.

PFLNG Satu juga merupakan kemudahan FLNG pertama di dunia yang berjaya mengeluarkan LNG dari dua medan gas terpencil apabila ia dipindahkan dari medan gas Kanowit ke lokasi semasa di medan gas Kebabangan pada 2019.

PFLNG Satu direka bentuk untuk beroperasi pada kedalaman air hingga 200 meter dengan kapasiti pengeluaran 1.2 juta tan LNG setahun.

Pada masa ini, Petronas adalah satu-satunya syarikat tenaga global di dunia yang memiliki dan mengendalikan dua kemudahan FLNG.

-- BERNAMA

 

 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]