Berita

ASEAN terima pakai Deklarasi Bersama Begawan, kukuhkan semula komitmen peralihan dan sekuriti tenaga



KUALA LUMPUR, 17 Sept -- Menteri Tenaga ASEAN menzahirkan komitmen mereka untuk mengukuhkan sekuriti tenaga dan meningkatkan peralihan tenaga ke arah tenaga rendah karbon di rantau ini semasa Mesyuarat Menteri-menteri Tenaga ASEAN (AMEM) ke-39 yang berakhir semalam dengan Brunei menjadi tuan rumah secara maya.

Menteri-menteri yang menyertai mesyuarat itu bersetuju menerima pakai Deklarasi Bersama Bandar Seri Begawan bersempena AMEM ke-39 mengenai Sekuriti Tenaga dan Peralihan Tenaga yang mengukuhkan semula komitmen dan tanggungjawab  bersama negara anggota ASEAN dalam usaha mencapai sekuriti dan peralihan tenaga. 

Menurut Kementerian Tenaga dan Sumber Asli Malaysia, deklarasi bersama itu juga mengalu-alukan kerjasama dan sokongan daripada Rakan Dialog ASEAN dan organisasi antarabangsa bagi memastikan kejayaan pelaksanaan Pelan Tindakan ASEAN mengenai Kerjasama Tenaga (APAEC) Fasa II: 2021-2025.

Dalam mesyuarat dua hari itu yang berakhir semalam, Malaysia diwakili Menteri Tenaga dan Sumber Asli  Datuk Seri Takiyuddin Hassan, kata kementerian itu dalam satu kenyataan hari ini.

Semasa mesyuarat itu, kementerian itu berkata Malaysia selaku Pengerusi Rangkaian Sub-Sektor Tenaga  Boleh Dibaharui (RE-SSN) dan Forum ASEAN mengenai Arang Batu (AFOC) juga berkongsi komitmen dan inisiatif sendiri terhadap peralihan tenaga.

Ini termasuk, mengulang komitmennya untuk memastikan kejayaan pelaksanaan kerja-kerja dirancang di bawah Fasa II APAEC, terutamanya dalam mencapai aspirasi ASEAN untuk meningkatkan kapasiti Tenaga Boleh Dibaharui (RE) dalam campuran kapasiti kuasa kepada 35 peratus menjelang 2035.

“Dalam hal ini Malaysia juga berkongsi inisiatifnya untuk pemulihan ekonomi pasca COVID-19 menerusi pelaksanaan inisiatif RE yang mewujudkan peluang pekerjaan dan membuka kemasukan pelaburan hijau.

Malaysia juga membentangkan pelan peralihan tenaga yang akan menyumbang kepada agenda penyahkarbonan industri bekalan elektrik, terutamanya dalam mencapai kapasiti sasaran tenaga boleh dibaharui negara iaitu 31 peratus menjelang 2025 dan 40 peratus menjelang 2035,” katanya.  

Menurut kementerian itu, Malaysia juga berkongsi usahanya untuk melakukan peralihan sektor elektriknya ke arah rendah karbon, dan menekankan bahawa pelan itu adalah menyeluruh, saksama dan mampu dimiliki rakyat.

-- BERNAMA





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]