Berita

UTeM rangkul anugerah pengurusan tenaga ASEAN 2021



MELAKA, 17 Sept -- Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) berjaya merangkul anugerah bagi kategori Pengurusan Tenaga (Pengurusan Tenaga Dalam Bangunan Besar) di Anugerah Tenaga ASEAN (AEA) 2021 yang dianjurkan Pusat Tenaga ASEAN, baru-baru ini.

Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) UTeM yang menjalankan fungsi sebagai Naib Canselor Prof Ir Dr Ghazali Omar berkata anugerah berkenaan diumumkan pada Persidangan kali ke-39 Mesyuarat Menteri-Menteri Tenaga ASEAN (AMEM) yang dianjurkan Brunei dan diadakan secara maya pada 15 Sept lepas (Rabu).

Beliau berkata AEA merupakan anugerah tertinggi di peringkat Asia Tenggara bertujuan mendorong dan mengiktiraf penyertaan serta minat sektor awam dan swasta dalam pembangunan tenaga di rantau ini.

"UTeM telah membawa satu anjakan baharu yang lebih komprehensif dan unik bagi kelestarian pengurusan tenaga untuk bangunan besar di kampus universiti.

"Faktor itu mendorong pada pengurangan penggunaan tenaga secara konsisten, di samping pelaksanaan program efektif lain yang dijayakan bersama seluruh warga UTeM, merangkumi semua staf dan pelajar dengan slogan ‘Bangkit Bersama, Cekap Tenaga'," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini. 

Sementara itu, Penolong Naib Canselor (Pembangunan dan Pengurusan Fasiliti) UTeM Prof Madya Ts Mohd Rahimi Yusoff berkata kejayaan UTeM di peringkat Asia Tenggara itu membawa impak besar buat universiti itu dan negara.

Beliau berkata susulan kejayaan itu, UTeM kini menjadi sumber rujukan kepada institusi dan organisasi lain untuk bekerjasama dalam menjayakan program kelestarian pengurusan tenaga.

Katanya situasi itu memberikan kelebihan kepada Malaysia dalam mempromosi program pengurusan tenaga lestari di peringkat antarabangsa, serta menjadi sumber rujukan di rantau Asia Tenggara.

"UTeM kini turut memfokuskan ke arah menjadi institusi yang cemerlang dalam penyelidikan dan amalan berkaitan Pengurusan Permintaan Sampingan (DSM) dan mencapai Tujuh Matlamat Strategik UTeM (SSG) dalam tempoh lima tahun akan datang.

"Antara pencapaian yang menjadi sasaran UTeM ialah menjadi antara 50 universiti terbaik di dunia dalam ranking UI Green Matrix," katanya.

-- BERNAMA

 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]