Berita

OpenSys, Peoplender bekerjasama tawar pembiayaan kepada PKS untuk guna pakai tenaga solar



KUALA LUMPUR, 14 Sept -- Anak syarikat OpenSys (M) Bhd, OpenSys Technologies Sdn Bhd bekerjasama dengan Peoplender Sdn Bhd, pengendali pasaran platform pembiayaan rakan setara  (P2P), Fundaztic, untuk membantu perusahaan kecil dan sederhana (PKS) mengamalkan penggunaan tenaga hijau melalui pelaburan solar.

OpenSys berkata Fundaztic akan menjadi pembiaya P2P pertama di platform buySolar OpenSys Technologies, yang menawarkan pembiayaan berjumlah RM5 juta kepada PKS yang berminat, katanya dalam satu kenyataan bersama hari ini.

buySolar adalah pasaran dalam talian sehenti yang menawarkan perkhidmatan pemasangan solar menyeluruh daripada aplikasi dalam talian, anggaran kos, pembiayaan sehinggalah kepada perkhidmatan selepas jualan.

Syarikat itu berkata pembiayaan akan disediakan untuk membiayai pembelian sistem solar yang berharga sehingga RM200,000 kepada setiap PKS.

Pembiayaan akan meliputi kos sistem, kos pemeteran tenaga bersih, pemasangan, dan kos profesional / pemasangan lain yang berkaitan.

Fundaztic akan mengumpulkan dana untuk pembiayaan berjangka tanpa cagaran sehingga 90 peratus daripada jumlah sebut harga akhir menggunakan platform P2P dalam taliannya.

Pelanggan buySolar yang berjaya kemudiannya akan membuat pembayaran bulanan dengan faedah kepada pelabur yang mengambil bahagian melalui Fundaztic sehingga akhir tempoh pembiayaan mereka.

"Kami melihat sambutan menggalakkan daripada peniagaan untuk memasang sistem fotovoltaik solar atas bumbung yang banyak memberi faedah seperti penjimatan kos, pulangan pelaburan yang lebih besar, dan kelestarian.

"Menerusi kerjasama buySolar dengan Fundaztic di platform kami, kami akan dapat menawarkan pelbagai pilihan pembiayaan yang dapat disesuaikan dengan keperluan dan bajet PKS yang berbeza," kata Ketua Pegawai Operasi OpenSys Technologies Luke Sebastian dalam kenyataan tersebut.

-- BERNAMA

 





    Berita Lain-lain

Bomba Akan Sedia Garis Panduan Pemasangan Panel Solar

IPOH, 20 Mac (Bernama) -- Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) akan mengeluarkan garis panduan dalam pemasangan panel solar di bangunan, premis perniagaan dan rumah di seluruh negara.  


Ahli Dewan Negara Cadang Tnb Beri Rebat Bil Elektrik Susulan Fenomena Cuaca Panas

KUALA LUMPUR, 19 Mac (Bernama) -- Tenaga Nasional Berhad (TNB) disaran memberikan rebat 15 hingga 20 peratus daripada keseluruhan bil elektrik dari bulan Januari ke Mac tahun ini susulan fenomena cuaca panas yang masih melanda negara.


Utp Menang Anugerah Tenaga Negara Sebagai Pengiktirafan Usaha Kemampanan

KUALA LUMPUR, 18 Mac  (Bernama) -- Universiti Teknologi Petronas (UTP) telah menerima Anugerah Tenaga Kebangsaan (NEA) 2023 di bawah Kategori Anugerah Khas untuk Institusi Pengajian Tinggi, sebagai pengiktirafan terhadap usaha-usaha kemampanannya.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]