Berita

26 pemenang NEA 2021 dipilih wakili Malaysia pada Anugerah Tenaga ASEAN 2021

Kredit : Fb Kementerian Tenaga dan Sumber Asli

KUALA LUMPUR, 11 Sept  -- Kementerian Tenaga dan Sumber Asli (KeTSA) mengumumkan 26 pemenang National Energy Award (NEA) 2021 telah dipilih untuk mewakili Malaysia pada Anugerah Tenaga ASEAN (AEA) 2021.

AEA adalah anugerah tertinggi Asia Tenggara untuk kecemerlangan dalam bidang tenaga.

AEA 2021 akan diadakan secara maya pada bulan September dan dihoskan oleh Brunei Darussalam.

Menteri KeTSA Datuk Seri Takiyuddin Hassan turut melahirkan harapan agar kemenangan di AEA 2021 nanti akan berpihak kepada wakil Malaysia.

“Saya bangga bahawa lebih 40 daripada 69 organisasi Malaysia yang mengambil bahagian telah mendapat pengiktirafan di AEA.

"Ini bertepatan dengan aspirasi kita dalam mengalihkan industri bekalan elektrik ke sistem tenaga yang lebih mampan, boleh dipercayai dan berpatutan.

"Pencapaian ini juga menggambarkan usaha Malaysia dalam memacu agenda tenaga lestari," katanya dalam ucaptama pada majlis pengumuman pemenang NEA 2021 ke-4 yang diadakan secara maya hari ini.

Penerima AEA 2021 akan diumumkan pada pertengahan September 2021, bersempena dengan Mesyuarat Menteri-Menteri Tenaga ASEAN (AMEM) ke-39.

NEA diperkenalkan pada tahun 2018 sebagai usaha strategik untuk mengiktiraf pencapaian dan amalan terbaik syarikat dan organisasi tempatan dalam menerapkan inisiatif tenaga lestari.

NEA berperanan dalam mengenal pasti amalan kecekapan tenaga terbaik (EE) dan inisiatif tenaga boleh diperbaharui (RE) oleh syarikat dan organisasi Malaysia, kata Takiyuddin.

Sejak diwujudkan, NEA telah menarik penyertaan lebih daripada 400 organisasi, dengan lebih 54 organisasi menerima anugerah.

"Sebanyak 69 organisasi telah dipilih untuk mewakili Malaysia di Anugerah Tenaga ASEAN selama ini," tambahnya.

Di samping itu, menteri itu berkata NEA turut memperluas skopnya sejak tahun 2020 dengan memperkenalkan kategori anugerah khas untuk institusi pengajian tinggi, kontrak prestasi tenaga (EPC) dan institusi kewangan.

Kategori baharu itu diperkenalkan untuk mengiktiraf pemain industri yang telah melaksanakan atau menyokong agenda pembangunan RE dan EE negara.

Takiyuddin turut berharap NEA akan berkembang daripada platform industri utama untuk mengenal pasti organisasi terbaik Malaysia dalam melaksanakan inisiatif RE dan EE ke arah perkongsian pengetahuan untuk semua sektor di rantau ini, dan akhir sekali mampu meletakkan Malaysia sebagai peneraju pasaran serantau dalam tenaga lestari.

"Oleh kerana tenaga merupakan pusat pembangunan ekonomi, usaha untuk mengurangkan jejak karbon negara kita dalam sektor ini menerusi penggunaan amalan kelestarian, hanya dapat dicapai dengan sokongan daripada semua pihak yang berkepentingan," katanya.

-- BERNAMA





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]