Berita

Tempoh getir dihadapi industri minyak dan gas dianggap telah berakhir



Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 Feb  --  Dalam jangka masa pendek, tempoh getir yang diharungi industri minyak dan gas nampaknya kelihatan telah berakhir selepas bencana pada 2020 yang disebabkan oleh kejutan bekalan, penurunan permintaan yang belum pernah berlaku sebelum ini bagi komoditi itu dan krisis kemanusiaan global akibat daripada pandemik COVID-19. 

Penolong Profesor, Perniagaan dan Masyarakat Asia School of Business Dr Renato Lima de Oliveira berkata pasaran minyak umumnya telah kembali stabil pada harga yang selesa pada US$55 setong berikutan langkah pengurangan pengeluaran yang diambil oleh OPEC  sejak lewat April tahun lepas.

Pada April 2020, Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dan sekutu-sekutunya memuktamadkan perjanjian untuk mengurangkan pengeluaran sebanyak 9.7 juta sehari, penurunan pengeluaran terbesar dalam sejarah bagi menyokong harga yang jatuh merudum disebabkan penularan COVID-19 yang mengehadkan permintaan dan perang harga antara Arab Saudi dan Rusia awal bulan itu.  

De Oliveira berkata langkah itu telah mengurangkan kira-kira 10 peratus pengeluaran minyak dalam pasaran. 

"Tidak mungkin 2021 akan berlaku kejutan seperti 2020," katanya kepada Bernama. 

Bagaimanapun, dua persoalan utama masih berlegar bagi 2021, iaitu sepantas mana keseluruhan aktiviti ekonomi dan pergerakan terutamanya akan kembali normal seperti keadaan sebelum pandemik dan selama mana OPEC akan mengekalkan langkah pengurangan pengeluarannya.

"Jawapan kepada soalan pertama adalah, ia bergantung kepada penularan COVID-19, yang setakat ini masih belum mereda, dengan kebanyakan sempadan masih ditutup. 

"Jawapan kedua akan bergantung kepada politik -- rundingan dalaman OPEC dan kemungkinan akan tercetus lagi pertelagahan perebutan bahagian pasaran berbanding paras harga pada 2021 yang akan menyebabkan penurunan harga,” kata de Oliveira. 

 

INDUSTRI MINYAK & GAS GLOBAL

 

Memandangkan jumlah kes COVID-19 melonjak di seluruh dunia, laporan mengenai vaksin telah menjanjikan keadaan pandemik yang sukar ini akan berakhir.

Pelaksanaan suntikan vaksin COVID-19 di seluruh dunia telah mendorong pemulihan ekonomi global untuk mencatatkan kemajuan lebih kukuh tahun ini, bagaimanapun terus mengekang industri minyak dan gas berikutan ketidaktentuan yang masih berterusan.

Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF)  telah menambah baik unjurannya terhadap ekonomi global pada 5.5 peratus tahun ini, lebih daripada pertumbuhan 5.2 peratus yang dibuat pada Oktober lepas, selepas program vaksin membantu membendung penyebaran koronavirus, sekali gus membolehkan kerajaan melonggarkan perintah sekatan.

Para pemerhati berkata harga minyak dan gas asli akan mencatatkan purata dalam lingkungan julat jangka sederhana di antara US$45 dengan US$65 setong pada 2021 memandangkan pasaran terus mengimbangi dalam keadaan pemulihan ekonomi global tidak sekata.

Perbezaan trajektori pertumbuhan ketara antara Asia, AS dan Eropah, serta di seluruh industri yang berlainan, akan memburukkan lagi pemulihan permintaan yang tidak sekata, menjadikan harga minyak dan gas tidak menentu dan mudah dipengaruhi oleh perubahan penawaran.

Ketika ini, harga minyak mentah Brent bergerak melepasi paras US$60 setong, paras tertinggi dalam tempoh setahun, berikutan dana lindung nilai menjangkakan keadaan pandemik dan tumpuan persekitaran pelaburan akan menjejaskan kemampuan syarikat dalam usaha meningkatkan pengeluaran.

Pemulihan permintaan minyak global yang berterusan bergantung kepada pengurusan pandemik yang berkesan di seluruh dunia.

De Oliveira berkata unjuran semasa bagi sehingga akhir tahun dengan mencatatkan 96.6 juta tong sehari (mb/d) daripada pengeluaran, yang masih rendah berbanding dengan permintaan sebelum pandemik berlaku, mengakibatkan kekangan margin bagi pembekal.

“Selain itu, pengusaha semakin bergelut untuk mengimbangi tekanan perolehan jangka pendek dengan pertimbangan peralihan tenaga jangka panjang, malah merancang keluar daripada sektor minyak dan gas serta melabur dalam tenaga boleh baharu,” katanya.

 

PRESIDEN BIDEN DAN AGENDA PERUBAHAN CUACA 

 

Januari lepas, Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden menandatangani beberapa siri perintah eksekutif yang memberi keutamaan ke atas perubahan iklim membabitkan semua peringkat kerajaan dan meletakkan AS di landasan yang betul bagi menangani masalah pelepasan karbon.

Perintah tersebut mengarahkan Setiausaha Dalam Negari untuk menghentikan pajakan minyak dan gas asli yang baharu di tanah awam dan kawasan perairan termasuk memulakan kajian menyeluruh ke atas permit sedia ada yang membabitkan pembangunan bahan api fosil.   

AS adalah antara pengeluar minyak dan pengguna terbesar komoditi itu pada 2019. 

Walaupun perintah baharu itu diwujudkan, de Oliveira menjelaskan tiada perubahan yang ketara akan berlaku ke atas pengeluaran minyak AS dalam jangka pendek, memandangkan banyak keputusan perniagaan telah dibuat beberapa bulan dan bertahun-tahun sebelum ini, 

Ketiadaan pajakan di tanah persekutuan akan menyebabkan penurunan minyak secara beransur-ansur dari luar pesisir Teluk Mexico dan kawasan darat tertentu seperti di New Mexico, yang mana, keluasan ekar persekutuan adalah amat signifikan. 

Beliau bagaimanapun berkata perintah ini hanya memberi kesan ke atas pajakan akan datang di kawasan yang dikawal oleh kerajaan persekutuan AS, jadi dasar baharu ini mempunyai skop yang agak terhad.

''AS akan terus menjadi penentu dalam pengeluaran minyak dan gas untuk bertahun-tahun akan datang, diperkukuhkan oleh kepelbagaian industrinya, hak harta persendirian serta peraturan tempatan," kata de Oliveira. 

 

BAGAIMANA PRESTASI SEKTOR MINYAK DAN GAS MALAYSIA PADA TAHUN INI? 

 

Ketegangan ekonomi akibat pandemik COVID-19 akan menyebabkan syarikat minyak bersepadu meneruskan usaha mengehadkan pelaburan modal dan mengekalkan tunai pada 2021.

Aliran tunai operasi menjadi semakin baik namun terus lembap bagi syarikat minyak bersepadu pada 2021 dan perbelanjaan modal akan kekal tidak berubah seperti pada tahap 2020.

Bagaimanapun, banyak syarikat bersepadu akan terus mengubah keutamaan perbelanjaan ke arah usaha karbon rendah, mengekalkan atau meningkatkan belanjawan mereka untuk karbon rendah pada 2021.

De Oliveira mengganggarkan pengeluaran minyak dan gas Malaysia mencatat peningkatan kecil pada tahun ini kepada 1.745 juta tong setara minyak sehari (mboe/d) daripada 1.60 mboe/d tahun lepas.

Bagaimanapun, beliau berkata harga minyak yang rendah, tiada penemuan substantif baharu dan ketidakpastian baharu mengenai paras cukai di Malaysia menyebabkan pelaburan baharu dalam penerokaan dan pengeluaran tidak menggalakkan.

Tanpa pelaburan baharu yang signifikan, akan menjejaskan pekerjaan, bukan semalaman, sebaliknya berlaku secara berperingkat. 

“Keperluan untuk menghidupkan kembali sektor ini dan menyediakan insentif telah menjadi tajuk perbincangan dalam industri dan kerajaan sebagai sebahagian daripada dasar tenaga baharu negara, jadi, ini adalah cabaran-cabaran yang perlu diberi perhatian oleh pembuat dasar,” katanya.

-- BERNAMA





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]