Berita

Kontrak Jerun CPP pacu momentum nilai perolehan kontrak Sapura Energy



KUALA LUMPUR, 8 Jan-- Nilai perolehan kontrak Sapura Energy Bhd dijangka terus meningkat berikutan ia dijangka mendapat kontrak kejuruteraan, perolehan, pembinaan, pemasangan dan pengoperasian (EPCIC) untuk platform pemprosesan pusat (CPP) bagi pembangunan lapangan Jerun SapuraOMV Upstream Sdn Bhd, di luar pesisir Sarawak. 

AmInvest dalam kemas kini syarikatnya hari ini berkata hanya dua pembida mengambil bahagian dalam bidaan bagi Jerun CPP, iaitu Sapura dan Malaysia Marine & Heavy Engineering Holdings Bhd (MMHE). 

“Walaupun laporan menunjukkan keputusan dijangka dibuat berdasarkan bidaan Sapura berbanding hubungannya dengan pengendali, bidaan komersial MMHE lebih rendah, tetapi ia berharap mendapat kontrak tersebut, yang dijangka akan diberikan secara rasmi pada akhir bulan ini.

“Kami menjangka dengan mendapat projek ini sahaja dapat meningkatkan nilai perolehan kontrak terkumpul Sapura yang berjumlah RM12.5 bilion sebanyak 32 peratus, meningkat semula daripada trend penurunan sejak dua suku tahun lepas,” katanya. 

Menurut AmInvest, nilai kontrak untuk CPP dengan 22,000 tan, bersama 5,300 tan cerucuk dan platform pemampatan 8,500 tan, dengan mudah bernilai lebih US$1 bilion. 

Rakan kongsi dalam kontrak perkongsian pengeluaran Blok SK 408 ialah pengendali SapuraOMV (40 peratus), Petronas Carigali (30 peratus) dan Shell (30 peratus).  

OMV, syarikat gergasi tenaga dari Austria dengan 50 peratus pegangan saham dalam Sapura OMV, sebelum ini menunjukkan lapangan Jerun akan mula beroperasi pada 2024.

Lapangan Jerun, bersama dengan penemuan satelit Jeremin, Teja dan Legundi, membentuk fasa dua pembangunan Blok SK 408.

Sehingga 11 pagi, saham Sapura Energy sebanyak 12 sen dengan 6.8 juta saham diniagakan. 

-- BERNAMA

 

 





    Berita Lain-lain

Bomba Akan Sedia Garis Panduan Pemasangan Panel Solar

IPOH, 20 Mac (Bernama) -- Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) akan mengeluarkan garis panduan dalam pemasangan panel solar di bangunan, premis perniagaan dan rumah di seluruh negara.  


Ahli Dewan Negara Cadang Tnb Beri Rebat Bil Elektrik Susulan Fenomena Cuaca Panas

KUALA LUMPUR, 19 Mac (Bernama) -- Tenaga Nasional Berhad (TNB) disaran memberikan rebat 15 hingga 20 peratus daripada keseluruhan bil elektrik dari bulan Januari ke Mac tahun ini susulan fenomena cuaca panas yang masih melanda negara.


Utp Menang Anugerah Tenaga Negara Sebagai Pengiktirafan Usaha Kemampanan

KUALA LUMPUR, 18 Mac  (Bernama) -- Universiti Teknologi Petronas (UTP) telah menerima Anugerah Tenaga Kebangsaan (NEA) 2023 di bawah Kategori Anugerah Khas untuk Institusi Pengajian Tinggi, sebagai pengiktirafan terhadap usaha-usaha kemampanannya.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]