Berita

Petronas gesa kerjasama serantau lebih kukuh bagi peralihan tenaga global

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Tan Sri Tengku Muhammad Taufik Tengku Aziz

KUALA LUMPUR, 19 Nov -- Petroliam Nasional Bhd (Petronas) menggesa kalangan kerajaan ASEAN, penggiat tenaga serta sektor awam dan swasta untuk bekerjasama dan saling memanfaatkan kekuatan masing-masing bagi mencapai masa depan karbon yang rendah serta mampan.

Setakat ini, negara-negara anggota ASEAN secara kolektif telah bersepakat menyasarkan matlamat besar untuk mempertingkat kecekapan tenaga, mengehadkan pelepasan bahan api fosil serta mengembangkan peranan tenaga boleh diperharui terutamanya dalam sektor tenaga.

Malah, ini turut memaparkan petanda positif bahawa rantau itu bergerak ke arah haluan yang tepat.

Gesaan itu dibuat oleh Presiden merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Petronas Tengku Muhammad Taufik Tengku Aziz dalam ucapannya bertajuk ‘Southeast Asia Energy Outlook in a Global Context’ pada majlis perasmian Forum Perniagaan Tenaga ASEAN (AEBF) secara maya, semalam.

Beliau berkata rantau ASEAN juga telah memulakan usaha ke arah tenaga karbon neutral atau semula jadi dan terdapat banyak peluang lagi untuk memperkukuh kerjasama serantau dan mewujudkan ekosistem tepat bagi menggalakkan penggunaan sumber tenaga bersih dan mampan secara meluas, terutama solar dan angin.

“Peralihan menuju masa depan yang rendah karbon itu memerlukan tindakan bersepadu dan kolektif daripada semua pihak yang berkepentingan,” katanya.

Tengku Muhammad Taufik juga menyifatkan dorongan dan penglibatan kerajaan membangunkan serta melaksanakan dasar-dasar menyokong tenaga dan peraturan yang mesra perniagaan sebagai penting bagi memastikan kelangsungan perniagaan.

Pada masa sama, kerjasama sektor awam-swasta akan membantu menarik pelaburan langsung asing berteraskan teknologi selain pemilik teknologi dan pihak penyedia penyelesaiannya.

Beliau turut menekankan kepentingan untuk menangani apa disifatkannya sebagai ‘trilemma’ tenaga iaitu keselamatan, kemampanan dan kemampuan.

“Peralihan tenaga ASEAN dalam konteks ‘trilemma’ tenaga adalah pada kadar berbeza berikutan sebahagian besar rantau ini merangkumi negara-negara sedang membangun dengan agenda ekonomi dan sosial yang saling bersaing.

“Walaupun keselamatan tenaga itu kekal menjadi keutamaan ASEAN, namun anggotanya perlu membuat menseimbangkan antara kemampuan dan keselamatan tenaga. Atas alasan itu, Petronas komited untuk terus membekalkan tenaga di samping menseimbangkan ‘trilemma’ tenaga tersebut,” katanya.

Tengku Muhammad Taufik berkata gas asli kekal menjadi keutamaan Petronas sebagai sumber tenaga fosil bersih dan menawarkan penyelesaian berterusan bagi memenuhi keperluan tenaga penduduk Asia Tenggara yang kian meningkat.

Selain tenaga solar dan angin, beliau berkata kumpulan itu juga melihat peluang dalam sumber tenaga baharu yang berupaya melengkapi portfolio gas asli cecair (LNG), termasuk hidrogen.

Malah, katanya, kumpulan itu kini berusaha mewujudkan pakatan mampan dengan kalangan penyedia teknologi untuk membangunkan bahan api hidrogen yang sifar pelepasan dan dihasilkan daripada produk berasaskan biologi dan kejuruteraan karbon.

-- BERNAMA

 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]