Berita

Prospek industri O&G kekal positif walaupun berdepan cabaran



KUALA LUMPUR, 7 Okt -- Prospek keseluruhan industri minyak dan gas (O&G) kekal positif walaupun diasak cabaran impak penularan COVID-19 yang menyebabkan sektor tersebut mengalami penurunan ketara.

Ambank menerusi nota penyelidikan ekuitinya hari ini berkata, pandemik itu akan memberi kesan negatif bersih terhadap permintaan minyak global sehingga 2025 dengan anggaran 0.9 juta tong sehari di bawah paras ketika tempoh sebelum berlakunya COVID-19.

"Ini selepas mencatat penurunan sebanyak 23 juta tong pada April dan kira-kira tujuh juta tong pada Disember 2020," katanya.

Menurutnya, tinjauan 'Deep Dive Oil Market' oleh Rystad Energy yang juga syarikat tinjauan kajian dan perniagaan tenaga menunjukkan senario COVID-19 pada fasa berikutnya boleh menyebabkan penurunan sehingga tiga juta tong sehari menjelang akhir tahun ini.

"Ini menjadikan hanya 3.5 juta tong sehari pada Disember 2021 yang dijejaskan oleh penyusutan permintaan terhadap bahan api pesawat, gasolin, diesel dan bahan api lain," katanya.

Rystad turut mengunjurkan bahawa harga minyak akan meningkat mengikut senario mengikut kes kepada US$75 setong pada akhir 2022. 

"Sebarang peningkatannya akan mencecah lebih US$90 setong menjelang pertengahan 2022 dan diikuti dengan penyusutan lebih drastik kepada US$30 setong pada 2024 membabitkan potensi pelaburan," katanya.

Berikutan ketidaktentuan harga minyak mentah semasa, ia juga percaya kitaran penurunan tersebut telah mencecah paras terendahnya.

Pada 10.25 pagi ini, minyak mentah Brent yang juga penanda aras global berada pada paras US$41.49 setong.

"Dialog Group,  Serba Dinamik  Holdings dan Petronas Chemicals Group telah mencecah paras rendah manakala Petronas Gas pula menunjukkan strategi struktur modal yang optimum dengan pendapatan berdaya tahannya dapat diterjemahkan dalam bentuk hasil dividen yang menarik," demikian menurut Ambank.

Petronas Gas dan Petronas Chemical adalah syarikat utama di bawah Petroliam Nasional Bhd (Petronas).

Selain itu, setakat 10.22 pagi ini, saham-saham Petronas Gas naik lapan sen kepada RM16.46, Petronas Chemical sebaliknya susut empat sen kepada RM5.96 manakala Dialog dan  Serba Dinamik  masing-masing tidak berubah pada RM3.80 dan RM1.62.

-- BERNAMA





    Berita Lain-lain

Bomba Akan Sedia Garis Panduan Pemasangan Panel Solar

IPOH, 20 Mac (Bernama) -- Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) akan mengeluarkan garis panduan dalam pemasangan panel solar di bangunan, premis perniagaan dan rumah di seluruh negara.  


Ahli Dewan Negara Cadang Tnb Beri Rebat Bil Elektrik Susulan Fenomena Cuaca Panas

KUALA LUMPUR, 19 Mac (Bernama) -- Tenaga Nasional Berhad (TNB) disaran memberikan rebat 15 hingga 20 peratus daripada keseluruhan bil elektrik dari bulan Januari ke Mac tahun ini susulan fenomena cuaca panas yang masih melanda negara.


Utp Menang Anugerah Tenaga Negara Sebagai Pengiktirafan Usaha Kemampanan

KUALA LUMPUR, 18 Mac  (Bernama) -- Universiti Teknologi Petronas (UTP) telah menerima Anugerah Tenaga Kebangsaan (NEA) 2023 di bawah Kategori Anugerah Khas untuk Institusi Pengajian Tinggi, sebagai pengiktirafan terhadap usaha-usaha kemampanannya.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]