Berita

PDT O&G teroka peluang perniagaan baharu dalam pembuatan dan pembekalan produk plastik 



JOHOR BAHRU, 27 Ogos -- PDT Oil & Gas Services Sdn Bhd (PDT O&G), anak syarikat milik penuh kerajaan negeri, bakal meneroka peluang perniagaan baharu dalam pembuatan dan pembekalan produk berasaskan plastik di Johor.

Potensi itu bakal dilihat melalui pemeteraian perjanjian antara syarikat itu dan PS Poly Pack Sdn Bhd (PS Poly Pack)  hari ini.

Menteri Besar Johor Datuk Ir Hasni Mohammad berkata kedua-dua syarikat itu akan bekerjasama dalam mempelbagaikan pelan perniagaan dalam bidang berkaitan, khususnya industri penghasilan produk plastik yang merupakan antara industri paling rancak dalam sektor pembuatan di Malaysia.

“Kita melihat perkara ini sebagai peluang yang baik bagi membantu PDT O&G memperluaskan pemasaran syarikat sebagai pemain industri minyak dan gas di Pengerang. 

“Dalam mempelbagaikan pelan perniagaan, PDT O&G perlu meneroka peluang lain di Pengerang supaya syarikat terus kekal dan kukuh dalam industri minyak dan gas serta tidak hanya bergantung kepada pemberian kontrak kerja perkhidmatan semata-mata,” katanya dalam kenyataan, di sini, hari ini.

Terdahulu, Hasni menyaksikan pemeteraian perjanjian yang dihadiri Pengarah PDT O&G Mohd Shahrin Rahmat, Pengarah Urusan PS Poly Pack Mohd Zain Harun dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan YPJ Azman Mohamed Shah di Pejabat Menteri Besar Johor di Kota Iskandar, di sini.

Hasni berkata PDT O&G perlu terus berdaya saing dalam industri yang mencabar ini berikutan keadaan ekonomi yang kurang stabil.

“Justeru, perancangan strategik untuk jangka masa tiga tahun akan datang kini dirangka dengan mengambil kira perubahan iklim ekonomi dunia dan negeri Johor pada masa ini,” katanya. 

Selain perjanjian itu, PDT O&G menerusi anak syarikatnya, PDT Training Sdn Bhd turut memeterai perjanjian dengan Kumpulan Pendidikan YPJ (KPYPJ) melibatkan latihan kemahiran yang berkaitan di Kompleks Bersepadu Pengerang (PIC). 

Hasni berkata latihan itu diharap dapat meningkatkan kepakaran teknikal, kemahiran pengurusan dan pendedahan projek mega menerusi perkongsian pengetahuan dan pengalaman kepada kontraktor di Johor.

“Kedua-dua perjanjian ini merupakan antara perancangan strategik PDT O&G dalam usaha meneroka perniagaan baharu yang berpotensi untuk membangunkan ekonomi syarikat di negeri ini,” katanya.

-- BERNAMA

 

 




    Berita Lain-lain

Bomba Akan Sedia Garis Panduan Pemasangan Panel Solar

IPOH, 20 Mac (Bernama) -- Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) akan mengeluarkan garis panduan dalam pemasangan panel solar di bangunan, premis perniagaan dan rumah di seluruh negara.  


Ahli Dewan Negara Cadang Tnb Beri Rebat Bil Elektrik Susulan Fenomena Cuaca Panas

KUALA LUMPUR, 19 Mac (Bernama) -- Tenaga Nasional Berhad (TNB) disaran memberikan rebat 15 hingga 20 peratus daripada keseluruhan bil elektrik dari bulan Januari ke Mac tahun ini susulan fenomena cuaca panas yang masih melanda negara.


Utp Menang Anugerah Tenaga Negara Sebagai Pengiktirafan Usaha Kemampanan

KUALA LUMPUR, 18 Mac  (Bernama) -- Universiti Teknologi Petronas (UTP) telah menerima Anugerah Tenaga Kebangsaan (NEA) 2023 di bawah Kategori Anugerah Khas untuk Institusi Pengajian Tinggi, sebagai pengiktirafan terhadap usaha-usaha kemampanannya.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]