Berita

UCT akan bina kemudahan pembuatan di Batu Kawan



KUALA LUMPUR, 30 Julai -- Ultra Clean Holdings Inc (UCT), pemaju dan pembekal subsistem kritikal yang tersenarai di NASDAQ Amerika Syarikat akan membina kemudahan pembuatan berkeluasan 300,000 kaki persegi di Taman Perindustrian Batu Kawan, Pulau Pinang.

Kemudahan itu dijadual memulakan pembinaan pada suku ketiga 2020 yang berpotensi memberi pekerjaan kepada 650 individu dalam tempoh lima tahun akan datang dalam bidang pengeluaran, kejuruteraan, penyelidikan dan pembangunan serta pengurusan kualiti.

 Menteri Kanan merangkap Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata projek itu akan menjadi penghubung kepada industri elektrik dan elektronik yang telah kukuh di Malaysia.

“Ia akan turut meningkatkan legasi negara sebagai destinasi pelaburan ideal di rantau ini yang menawarkan persekitaran perniagaan mampan bagi memenuhi strategi pelaburan menyeluruh pelabur,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata MITI dan agensi-agensinya kekal komited untuk meningkatkan pelaburan berasaskan teknologi tinggi, nilai tambah tinggi dan berasaskan pengetahuan di negara ini.

“Malaysia telah mewujudkan asas kukuh bagi syarikat pengilangan bernilai tinggi. Industri semikonduktor terus memacu pertumbuhan dengan menyokong percambahan 5G and IoT (Internet Pelbagai Benda),” katanya.

Menurut Mohamed Azmin, dengan perkembangan dan kemajuan pesat industri itu, Malaysia dijangka memanfaatkan peluang sedia ada dan berada dalam kedudukan baik sebagai pusat pembuatan berteknologi tinggi di Asia.

Sementara itu, Ketua Pegawai Operasi UCT Vijay Chinnasami berkata syarikat itu berbangga menjadi rakan kerajaan dalam usaha mengembangkan kedudukannya di peringkat global sebagai sebahagian daripada rancangan pertumbuhan strategik syarikat itu.

“Kemudahan terkini itu akan memastikan kesinambungan perniagaan, membolehkan kami memberikan nilai lebih baik kepada pelanggan tempatan dan global serta memanfaatkan peluang pertumbuhan jangka panjang,” katanya.

-- BERNAMA

 

 




    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]