Berita

Polisi Nuklear dan Sinaran mangkin pematuhan penggunaan tenaga atom



KUALA LUMPUR, 7 Julai -- Pernyataan Polisi Pengawalseliaan Keselamatan Nuklear dan Sinaran yang diluluskan Jemaah Menteri pada 17 Jun lalu akan menjadi pemangkin kepada pematuhan keselamatan oleh pemegang lesen yang menggunakan tenaga atom dalam bidang industri, penyelidikan, perubatan dan bidang berkaitan lain.

Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) dalam kenyataan hari ini berkata polisi yang dibangunkan di bawah skop tadbir urus Akta Perlesenan Tenaga Atom 1984 (Akta 304) itu juga merupakan komitmen kerajaan dalam menjamin keselamatan nuklear dan sinaran menerusi kawalan perundangan yang cekap ke atas sebarang aktiviti penggunaan tenaga atom dalam negara.   

“Polisi ini adalah asas kepada sebarang perundangan yang akan digubal pada masa hadapan bagi melindungi pekerja, alam sekitar, orang awam dan generasi hadapan daripada sebarang risiko dedahan atau pencemaran.

“Pernyataan polisi ini menekankan amalan budaya keselamatan melalui pematuhan terhadap parameter dan standard keselamatan sinaran dan nuklear yang selari dengan amalan terbaik antarabangsa yang disyorkan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa,” kata AELB dalam kenyataan itu.

Menurut AELB, tahap pematuhan keselamatan nuklear dan sinaran yang tinggi akan meningkatkan keyakinan pihak pengeluar teknologi dari luar negara yang akan memberi faedah kepada pembangunan sains, teknologi, perkembangan industri dan pendidikan dalam negara.

“Penekanan aspek pembudayaan keselamatan melalui polisi ini akan memperkukuhkan keupayaan kesiapsiagaan dan tindak balas kecemasan untuk sebarang pengurusan insiden nuklear dan radiologi,” katanya.

Menurut kenyataan itu, polisi yang dibangunkan itu juga merupakan suatu usaha untuk meningkatkan keyakinan rakyat dan masyarakat antarabangsa terhadap kesungguhan dan keupayaan kawalan perundangan tenaga atom di negara ini.

“Polisi itu dibangunkan dengan teliti secara kolektif melibatkan pihak berkepentingan seperti kementerian, agensi kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan dan orang awam menerusi sesi libat urus dan kajian soal selidik yang dilaksanakan dari 2016 hingga 2019,” katanya.

-- BERNAMA

 

 

 

 


 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]