Berita

TNB pelawa syarikat telekomunikasi jadi penyedia perkhidmatan runcit jalur lebar berkelajuan tinggi



KUALA LUMPUR, 12 Dis -- Tenaga Nasional Bhd (TNB) mengalu-alukan syarikat telekomunikasi  lain yang berminat menjadi penyedia perkhidmatan runcitnya (RSP) bagi jalur lebar berkelajuan tinggi (HSBB) di seluruh Semenanjung Malaysia.

Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Seri Amir Hamzah Azizan berkata ini susulan Perjanjian Akses yang ditandatangani hari ini antara anak syarikat milik penuh TNB, Allo Technology Sdn Bhd, dan anak syarikat milik penuh Maxis Bhd, Maxis Broadband Sdn Bhd, untuk menjadi RSP pertama TNB bagi perniagaan HSBB.

Perjanjian hari ini itu menandakan satu lagi pencapaian penting dalam usaha TNB untuk menyokong inisiatif kerajaan bagi menyediakan kesalinghubungan digital di seluruh negara, internet berkualiti tinggi pada harga berpatutan kepada semua rakyat Malaysia menerusi Pelan Gentian Optik dan Kesalinghubungan (NFCP), katanya.

Amir Hamzah berkata kerjasama dengan Maxis adalah satu perkongsian yang bermanfaat dengan penciptaan nilai bersama bagi kedua-dua syarikat.

“Maxis memberikan komitmennya untuk turut menandatangani perjanjian timbal balik di mana Allo Technology boleh juga memanfaatkan infrastruktur rangkaian Maxis bagi menyediakan perkhidmatan kepada pelanggan. 

“Pada masa ini, perkongsian TNB dengan Maxis akan bermula di tiga kawasan di mana Allo Technology ketika ini menawarkan perkhidmatannya iaitu di Jasin (Melaka), Cyberjaya (Selangor) dan Bangsar South (Kuala Lumpur),” katanya dalam ucapannya pada majlis menandatangani perjanjian itu, di sini, hari ini.

Amir Hamzah berkata bersama-sama dengan kawasan pelancaran lain yang dirancang di Semenanjung Malaysia, ia akan meliputi lebih daripada 135,000 ‘homepasses’ – satu istilah yang merujuk kawasan kediaman yang dilalui rangkaian gentian TNB.

“Dalam inisiatif NFCP kami, menerusi Allo Technology, kami mempunyai wawasan untuk berkembang ke seluruh Semenanjung Malaysia dengan RSP kami, yang boleh di capai dengan sokongan dan kemudahan kerajaan negeri, seperti yang berjaya ditunjukkan dalam projek perintis NFCP TNB di Melaka.

“Dengan perkongsian bersama Maxis, saya berharap dapat memperluaskan capaian kami untuk mewujudkan impak positif kepada perusahaan dan industri serta menawarkan kesalinghubungan gentian yang boleh dipercayai bagi keperluan perniagaan mereka, bersama dengan RSP kami,” katanya.

-- BERNAMA





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]