Berita

55 peratus tanaman sawit negara terima pensijilan MSPO sehingga September



PONTIAN, 11 Nov (Bernama) – Seluas 3.19 juta hektar atau 55 peratus daripada keseluruhan 5.85 juta hektar tanaman sawit di negara ini sudah menerima pensijilan Minyak Sawit Mampan Malaysia (MSPO)  sehingga 30 Sept lepas, kata Menteri Industri Utama Teresa Kok Suh Sim.

Kok berkata pensijilan itu meliputi 2.71 juta hektar estet dan ladang serta 475,000 hektar milikan pekebun kecil manakala kilang buah sawit yang menerima pensijilan itu melibatkan 313  kilang atau 70 peratus daripada keseluruhan kilang buah sawit di negara ini.

“Dalam tempoh sama, 139 daripada sejumlah 162 Kelompok Minyak Sawit Mampan (SPOC) di seluruh negara sudah menerima pensijilan MSPO yang melibatkan penyertaan 16,000 orang pekebun kecil persendirian (PKP) yang memiliki keluasan kawasan penanaman sawit seluas 62,600 hektar,” katanya kepada pemberita ketika menghadiri Majlis Taklimat MSPO dan Sesi Dialog Bersama Penanam Sawit Johor di Pekan Nanas, di sini hari ini.

Turut hadir, Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Pensijilan Minyak Sawit Malaysia (MPOCC) Chew Jit Seng dan Pengarah Bahagian Penyelidikan Integrasi dan Pengembangan Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) Dr Ramle Moslim.

Kok berkata di Johor, seramai 42 daripada 43 SPOC menerima pensijilan itu yang melibatkan seramai 3,992 orang PKP dengan keluasan tanaman sawit membabitkan 9,244 hektar.

Beliau berkata bagaimanapun, jumlah itu sangat rendah kerana hanya melibatkan 4.2 peratus daripada keseluruhan 219,000 hektar tanaman sawit oleh PKP di negeri ini.

Menurut Kok, pelaksanaan Skim Pensijilan MSPO merupakan langkah strategik bagi meningkatkan daya saing dan memperkukuhkan imej industri sawit negara dan sehubungan itu, PKP diseru supaya mendapatkan pensijilan itu.

“Skim Pensijilan MSPO akan memastikan industri sawit negara lebih mampan dan kompetitif sekali gus dapat membantu meningkatkan pendapatan para pengusaha sawit negara.

“Seperti sedia maklum, industri sawit negara menghadapi cabaran, tohmahan dan kritikan khususnya dari pihak Kesatuan Eropah. Maka, pelaksanaan pensijilan MSPO ini adalah salah satu usaha negara untuk melindungi dan mengukuhkan industri sawit negara,” katanya.

--BERNAMA


 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]