Berita

Abang Johari naik kereta hidrogen, promosi inovasi kereta pada pelajar



KUCHING, 23 Okt -- Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg menggunakan caranya yang tersendiri dalam menyampaikan maksud ‘kepimpinan melalui tauladan’ hari ini.

Ia dapat dilihat apabila Abang Johari menaiki Hyundai Nexo, kereta yang menggunakan sel bahan api hidrogen, berbanding kereta rasmi beliau, Mercedes Benz dalam usaha menggalakkan budaya inovasi dalam kalangan golongan muda. 

“Mereka (pelajar) melihat kereta saya, hari ini saya guna Hyundai, kereta buatan Korea yang menggunakan bahan api daripada hidrogen, bukan bahan api fosil, tapi sel bahan api, dan hidrogen yang disaring daripada air iaitu h2o menerusi proses tertentu, menerusi membran yang mengasingkan hidrogen dan oksigen, itu kereta yang saya guna hari ini.

“Maksudnya, teknologi akan sentiasa berubah disebabkan data analitik,  jadi Sarawak banyak air, justeru dengan sumber yang kita ada ini, saya percaya satu hari nanti dengan rasa semangat dan tumpuan yang diberikan golongan muda kita hari ini, kita boleh eksport hidrogen daripada sumber air kita,” katanya di majlis penutup Pameran Ciptaan, Inovasi dan Reka bentuk Sarawak (SIIDEX).

Abang Johari berkata meskipun terdapat segelintir pihak mendakwa hidrogen membahayakan, beliau tidak kisah untuk terlibat dalam kajian dan pembangunan dalam usaha penggunaan sepenuhnya potensi gas, menggunakan sumber air yang banyak di negeri ini dan menyumbang kepada pengurangan pelepasan karbon di planet ini.

“Kita harus mencari penyelesaian dan di sini terdapatnya keseimbangan, di mana anda memperoleh gas oksigen untuk penduduk dan alam sekitar turut bersih… dan saya akan buktikan kepada anda ia boleh dilakukan menerusi kereta Hyundai, sekarang pun tidak ada pelepasan karbon daripada kereta yang saya gunakan ini.

“Dalam tempoh sebulan saya gunakan kereta ini, jika berlaku perkara yang membahayakan, sudah tentu saya yang akan menjadi mangsa pertama,” katanya.

Sementara itu beliau yang ditemui pemberita kemudiannya berkata kereta berkenaan adalah sebahagian daripada kajian dan pembangunan untuk menukar sumber air di negeri ini kepada hidrogen yang kemudiannya digunakan terhadap pengangkutan awam dan komoditi baharu yang akan dieksport.

“Ia sudah tentu akan mengambil masa, sama ada setahun atau dua tahun, apa-apa pun kita telah sampaikan dan menghasilkan hidrogen kita sendiri melalui proses R&D, dan kita ada banyak air dan akhirnya kita akan menukar ekonomi digital berasaskan ekonomi hidrogen,” katanya.

Ditanya sama ada kerajaan negeri akan menggunakan kereta hidrogen untuk kegunaan aggota kabinet, beliau berkata ia perlu menunggu hasil kajian R&D, jumlah stesen pengisian semula bahan api itu di negeri ini di mana kerajaan mencadangkan untuk membuka sebanyak lima stesen di seluruh negeri.

-- BERNAMA


 




    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]