Berita

MGA sambut baik kargo LNG pihak ketiga pertama 



KUALA LUMPUR, 9 Okt -- Persatuan Gas Malaysia (MGA), penyokong utama industri gas tempatan, menyambut baik penghantaran pertama kargo gas, asli cecair (LNG) pihak ketiga pertama, yang membuktikan pembaharuan pasaran gas asli di Malaysia kekal dalam kedudukan yang baik bagi memastikan kelestarian industri  itu.

Terminal regasifikasi di Sungai Udang di Melaka menerima kargo pertama pada 7 Oktober - kali pertama sejak akses pihak ketiga (TPA) dikuatkuasakan,kata MGA dalam kenyataan.

Ia berkata LNG pihak ketiga yang pertama itu membuktikan bahawa Malaysia sedang menuju peralihan ke arah pasaran gas yang bertenaga dan mampan.

"Usaha juga harus difokuskan kepada peningkatan permintaan gas dalam negara. Permintaan yang lebih tinggi akan mewujudkan lebih banyak peluang untuk pihak ketiga memasuki pasaran dan merangsang pelaburan untuk membangunkan gas asli huluan yang akan mengukuhkan lagi jaminan bekalan jangka panjang.

"Permintaan yang lebih tinggi juga akan meningkatkan penggunaan infrastruktur gas sedia ada dan menggalakkan pengembangan dan kesalinghubungan ke kawasan yang kurang mendapat perkhidmatan," a persatuan itu.

Ia berkata lebih banyak kargo LNG pihak ketiga secara beransur-ansur akan mengubah Malaysia menjadi pasaran gas yang kompetitif dinamik dengan pelbagai penjual menawarkan lebih banyak pilihan kepada pengguna.

Untuk ini, persatuan itu berkata adalah penting untuk memastikan bahawa pembaharuan pasaran gas, terutamanya peralihan daripada dikawal selia kepada harga pasaran, mengekalkan kursus untuk menyediakan lapangan permainan yang kompetitif dan adil untuk semua penjual gas.

Berkaitan ini, MGA memuji tindakan Kementerian Hal Ehwal Ekonomi, Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim serta Suruhanjaya Tenaga dalam memastikan reformasi pasaran gas pada landasan yang betul.

Sementara itu, presiden MGA Hazli Sham Kassim berkata penentuan harga yang sesuai untuk  gas asli akan menggalakkan lebih banyak pihak ketiga untuk menyertai pasaran gas kami dan pada masa yang sama menggalakkan pelaburan huluan yang lebih besar.

"Mengekalkan jumlah pengeluaran gas asli hulu dari Kerteh (Terengganu) di luar negeri adalah penting dalam memastikan kemapanan industri gas asli di sepanjang rantaian nilai keseluruhannya di mana banyak anggota MGA yang terlibat.

"Ini termasuk industri petrokimia yang bertenaga di pantai timur Semenanjung Malaysia yang memberikan sumbangan besar kepada ekonomi Malaysia," katanya.

Hazli Sham berkataPelan Hala Tuju Gas Asli negara yang komprehensif akan mencatatkan laluan industri dalam memastikan pasaran yang mampan dan cergas, yang cukup besar untuk semua penggiat sedia ada dan baharu, yang menawarkan pilihan yang lebih besar kepada pengguna.

MGA menggesa semua pihak berkepentingan dalam  keseluruhan industri itu supaya bekerjasama dalam merangka Pelan Hala Tuju Gas Asli.

Untuk maklumat lanjut layari www.malaysiangas.com

-- BERNAMA

 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]