Berita

Sarawak punyai hak kenakan SST ke atas produk petroleum - Sharifah Hasidah

Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali

KUCHING, 3 Okt -- Kerajaan negeri Sarawak mempunyai hak dari segi perlembagaan untuk mengenakan Cukai Jualan Negeri (SST) ke atas penjualan produk petroleum berdasarkan Perkara 95B (3) Perlembagaan Persekutuan, kata Menteri Muda di Jabatan Ketua Menteri Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali.

SST, yang berkuat kuasa sejak Jan lepas diumumkan semasa pembentangan belanjawan negeri 2019 tahun lepas.

Berhubung artikel yang diterbitkan oleh portal berita, beliau yang bertanggungjawab bagi Undang-undang, Hubungan Kerajaan Negeri-Persekutuan dan Pemantauan Projek berkata laporan berita itu mengandungi beberapa kenyataan tidak tepat.

Dalam artikel yang diterbitkan pada Isnin lalu, Malaysian Reserve, yang merujuk kepada Perkara 96 Perlembagaan Persekutuan, telah membangkitkan mempersoalkan sama ada ia dibenarkan untuk Sarawak mengenakan cukai jualan ke atas produk petroleum apabila produk petroleum berada di bawah Senarai Persekutuan Perlembagaan Persekutuan .

Sharifah berkata, Ordinan Cukai Jualan Negeri 1998 telah diluluskan menurut Perkara 95B (3) Perlembagaan Persekutuan.

"Oleh itu, kuasa Dewan Undangan Negeri dari segi perlembagaan untuk meluluskan undang-undang mengenai SST tidak bergantung kepada Perkara 96 ​​seperti dinyatakan dalam Malaysian Reserve,” kata beliau dalam satu kenyataan, di sini, hari ini.

Menurut Artikel 95B (3), Dewan Undangan Negeri Sabah atau Sarawak juga boleh menggubal undang-undang untuk mengenakan cukai jualan, dan apa-apa cukai jualan yang dikenakan oleh undang-undang negeri di Negeri Sabah atau Sarawak hendaklah dianggap sebagai antara perkara-perkara yang disebutkan dalam Senarai Negeri dan bukan dalam Senarai Persekutuan.

Beliau seterusnya menjelaskan bahawa Sarawa memerlukan sumber pendapatan tambahan dari SST untuk memacu agenda pembangunannya.

Beliau berkata menurut data yang ada ada, dari 1976 hingga 2017, jumlah hasil yang diperoleh daripada pengeluaran dan penjualan minyak dan gas dalam wilayah Sarawak berjumlah RM550 bilion, yang hanya 5 peratus atau RM33 bilion telah dibayar kepada Sarawak.

"Oleh itu, Sarawak telah menyumbang dengan ketara kepada pendapatan persekutuan dari sumber minyak dan gasnya sejak 1976. Semua gas asli dari Sarawak telah ditukarkan kepada LNG untuk dieksport ke Jepun, Korea dan Taiwan, untuk memperoleh pertukaran asing yang sangat penting bagi Kerajaan Malaysia.

"Oleh itu, langkah mengenakan SST terhadap produk petroleum adalah menunaikan kewajipan fidusiari Kerajaan Negeri kepada rakyat Sarawak untuk mendapatkan agihan yang lebih adil hasil daripada minyak dan gas yang dihasilkan di Sarawak," katanya.

Berdasarkan kadar pengeluaran minyak dan gas sekarang di Sarawak dan harga minyak dunia semasa, jumlahnya adalah RM40 bilion setahun. SST akan menghasilkan kira-kira RM3 bilion hasil tambahan bagi Negeri, katanya.

-- BERNAMA





    Berita Lain-lain

Bomba Akan Sedia Garis Panduan Pemasangan Panel Solar

IPOH, 20 Mac (Bernama) -- Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) akan mengeluarkan garis panduan dalam pemasangan panel solar di bangunan, premis perniagaan dan rumah di seluruh negara.  


Ahli Dewan Negara Cadang Tnb Beri Rebat Bil Elektrik Susulan Fenomena Cuaca Panas

KUALA LUMPUR, 19 Mac (Bernama) -- Tenaga Nasional Berhad (TNB) disaran memberikan rebat 15 hingga 20 peratus daripada keseluruhan bil elektrik dari bulan Januari ke Mac tahun ini susulan fenomena cuaca panas yang masih melanda negara.


Utp Menang Anugerah Tenaga Negara Sebagai Pengiktirafan Usaha Kemampanan

KUALA LUMPUR, 18 Mac  (Bernama) -- Universiti Teknologi Petronas (UTP) telah menerima Anugerah Tenaga Kebangsaan (NEA) 2023 di bawah Kategori Anugerah Khas untuk Institusi Pengajian Tinggi, sebagai pengiktirafan terhadap usaha-usaha kemampanannya.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]