Berita

Pahang bakal terima pelaburan RM1.38 bil dari China

KUANTAN, 20 Sept -- Pahang bakal menerima pelaburan berjumlah RM1.38 bilion dari China menerusi Memorandum Persefahaman (MoU) yang dimaterai dengan enam syarikat dari negara itu. 

Menurut kenyataan media Pejabat Setiausaha Akhbar Menteri Besar di sini hari ini, MoU itu  ditandatangani pada rombongan kerajaan negeri yang diketuai Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail ke China sejak Rabu lepas. 

Antara syarikat berkenaan ialah  ND Paper (M) Bhd yang akan membina kilang di Bentong bagi pengeluaran kertas dan palpa bernilai RM522.2 juta dan pelaburan RM200 juta oleh China Travel Service Meizian Company Limited bagi mewujudkan 'Eco Tourism City' dan Bukit Tinggi. 

Pelaburan itu juga melibatkan Taman Perindustrian Kuantan Malaysia-China (MCKIP) di sini, menerusi TNP Power Sdn Bhd dengan nilai pelaburan RM341.74 juta bagi kilang penjanaan bersepadu tenaga dan haba serta Zhongxin Resources Regeneration Technology Sdn Bhd yang terlibat dalam pengeluaran kertas dan habuk plastik dengan nilai pelaburan RM122.48 juta. 

Manakala Wuxi Jinxie Industrial Company Limited memberi komitmen pelaburan RM100 juta bagi pembinaan turbin angin berkelajuan rendah untuk menjana tenaga di Pulau Tioman, Rompin. 

MoU itu juga melibatkan pembinaan kilang pengeluaran panel solar untuk kediaman di Kawasan Perindustrian Gebeng di sini oleh  Power China Construction Group dengan nilai pelaburan RM100 juta. 

Wan Rosdy menyatakan beliau berharap semua MoU itu dapat direalisasikan dan yakin ia akan memberi impak sosio-ekonomi yang besar kepada Kerajaan Negeri dan rakyat Pahang.

Pada kunjungannya ke China, Wab Rosdy juga melakukan kunjungan hormat kepada Gabenor Wilayah Autonomi Guangxi Zhuang, Chen Wu dan antara perkara yang disentuh pada pertemuan itu ialah cadangan mengadakan penerbangan terus Kuantan-Nanning yang dapat memendekkan tempoh masa perjalanan. 

-- BERNAMA





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]