Berita

Sistem pam cekap tenaga masuk pasaran Malaysia akhir tahun

Oleh Voon Miaw Ping

SINGAPURA, 3 Sept — Pakar pam, Grundfos bersedia memperkenal Sistem Pam Pengedaran (DPS) yang inovatif untuk pasaran Asia, bagi membantu mengurangkan sehingga 50 peratus penggunaan tenaga dalam sistem penyaman udara berbanding kaedah konvensional semasa.

Pengarah Perniagaan Serantau Grundfos bagi Asia Pasifik Anders Christiansen berkata bermula di Singapura, DPS disasarkan untuk memasuki pasaran Malaysia, India dan Taiwan menjelang akhir tahun ini diikuti oleh Thailand, Indonesia dan Filipina tahun depan.

Grundfos Asia Pasifik menjangkakan permintaan untuk sistem pam itu akan meningkat pada tahun-tahun akan datang berikutan permintaan yang lebih besar untuk penyelesaian tenaga cekap, katanya pada taklimat media semasa pelancaran sistem untuk rantau Asia itu di pejabat Ketua Wilayah Grundfos di sini pada Isnin.

Yang pertama di pasaran, beliau berkata DPS adalah hasil penyelidikan berterusan terhadap keperluan untuk menangani tuntutan yang semakin meningkat di dunia untuk penyelesaian penyejukan tanpa memberi kesan kepada perubahan iklim.

Beliau berkata tidak seperti kaedah yang kini berada dalam pasaran, penyelesaian baharu ini mampu beroperasi dalam keadaan optimum pada bila-bila masa dengan mengatur aliran air dan memenuhi keperluan zon bangunan yang berbeza berdasarkan maklum balas daripada sensor suhu dan pada masa yang sama memastikan suhu bangunan konsisten pada setiap masa .

"Pengenalan sistem ini membuktikan komitmen kami untuk mencipta teknologi yang lebih bersih dan lebih cekap untuk membolehkan pelanggan mengurangkan penggunaan tenaga dan mengurangkan impak mereka terhadap alam sekitar," katanya.

DPS terdiri daripada dua pam - TPE3 dan MAGNA 3 - yang dilengkapi sensor pemacu dengan kelajuan boleh ubah, modul pengawal dan komunikasi, serta motor IE5 canggih - berfungsi sebagai pam utama dan sekunder untuk menyediakan penyelesaian penyejukan dan pada masa yang sama memastikan kecekapan operasi tertinggi.

"Kedudukan seimbang DPS Grundfos itu bermaksa injap kawalan tidak diperlukan, sekali gus menjimatkan masa selain mudah dan mengurangkan kos pemasangan awal," katanya.

Beliau berkata projek perintis yang telah dijalankan di ibu pejabat dan kilang Grundfos di Singapura dan Politeknik Ngee Ann menunjukkan sistem itu berjaya membantu mencapai penjimatan 55 peratus tenaga sistem pam kWH dalam tempoh 7.5 bulan dari Nov 2016 hingga Mei 2017.

-- BERNAMA   


 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]