Berita

Banyak peluang kerjasama antara Petronas dan PetroVietnam



KUALA LUMPUR, 27 Ogos (Bernama) -- Petroliam Nasional Bhd (Petronas) boleh memperkukuhkan  lagi kerjasamanya dengan Vietnam Oil and Gas Group (PetroVietnam), kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.

"Petronas Malaysia aktif di Vietnam, dan masih ada banyak ruang kerjasama antara PetroVietnam dan Petronas," katanya pada sidang akhbar bersama Perdana Menteri Vietnam Nguyen Xuan Phuc di Hanoi, hari ini.

Dr Mahathir tiba di Hanoi pada malam Isnin untuk lawatan rasmi tiga hari ke republik sosialis itu atas jemputan rakan sejawatannya.

Petronas mula beroperasi di Vietnam pada 1991.

Ia baru-baru ini menandatangani Perjanjian Dasar Induk (HoA) dengan PetroVietnam untuk penjualan dan pembelian gas tambahan dari Blok PM3 CAA, Malaysia ke Wilayah Ca Mau, Vietnam, bagi menyokong rancangan negara itu  untuk memacu pertumbuhan ekonomi di kawasan Barat Dayanya.

Bercakap pada majlis yang berlangsung pada 21 Mac lepas, Naib Presiden Pengurusan Petroleum Malaysia (MPM) Petronas, Muhammad Zamri Jusoh berkata: Pemeteraian perjanjian hari ini adalah bukti komitmen Petronas untuk menyokong pertumbuhan industri gas serta meningkatkan pertumbuhan sosioekonomi untuk Malaysia dan Vietnam.

"Perjanjian ini juga meningkatkan lagi perkongsian jangka panjang kami dengan Vietnam dan kami berharap kerjasama seperti itu dapat diteruskan," katanya.

Kali terakhir Dr Mahathir melakukan lawatan kerja ke Vietnam ialah pada 1998, untuk menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN. Kedua-dua negara menjalin hubungan diplomatik sejak 1973.

Vietnam ialah rakan kongsi ekonomi yang penting bagi Malaysia. Malaysia dan Vietnam dijangka mencatat perdagangan bernilai US$15 bilion (RM63 bilion) menjelang tahun depan berbanding US$13.3 bilion (RM55.7 bilion) tahun lepas.

-- BERNAMA




    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]