Berita

Badan alam sekitar cipta mesin tukarkan sisa plastik menjadi tenaga

KOTA KINABALU, 23 Ogos -- Race for Water Foundation tiba di sini sebagai sebahagian daripada Race for Water Odyssey atau ekspedisi alam sekitar global selama lima tahun untuk meningkatkan kesedaran tentang pencemaran plastik dan mempromosikan solusi yang menghalang sisa plastik daripada bocor ke lautan.

Ketua Ekspedisi dan Presiden Race for Water Foundation, Marco Simeoni berkata Race for water bersama rakan industri, Evaluation Technologique, Ingénierie et Applications (ETIA) telah menghasilkan teknologi yang mampu mengubah plastik akhir hayat menjadi tenaga, sama ada gas atau elektrik.

Beliau berkata mesin bagi menukarkan sisa plastik menjadi sumber tenaga menggunakan proses pengolahan yang unik dan dipatenkan.

"Mesin pertama akan dicipta tahun ini dengan kerjasama SUEZ iaitu pakar global dalam sektor air dan sisa untuk menunjukkan hasil tenaga dan persekitarannya," kata beliau kepada media sempena persinggahan ekspedisi itu di sini hari ini.

"Pada masa yang sama, pelbagai projek sedang dikaji di beberapa pulau dan pesisir pantai untuk menunjukkan manfaat alam sekitar, ekonomi dan sosial rantaian nilai yang Race for Water Foundation ingin wujudkan plastik akhir hayat," katanya. kepada media sempena persinggahan ekspedisi itu di Kota Kinabalu, di sini hari ini.

Turut hadir Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong yang juga Ahli Parlimen Batu Sapi.

Marco berkata ekspedisi terbaharu Race for Water ialah yang kedua dan bermula pada 2017-2021 yang merangkumi 35 persinggahan.

“Kami juga akan mempercepatkan peralihan tenaga dengan menunjukkan bahawa kapal yang menggunakan campuran tenaga solar-hidrogen mampu menamatkan ekspedisi lima tahun

"Dalam tempoh lima tahun, kami akan mengambil bahagian dalam beberapa acara utama antarabangsa untuk mendidik sebanyak mungkin masyarakat tentang perlunya untuk memulihara lautan. Kami juga mengalu-alukan tetamu di atas kapal misi saintifik untuk meningkatkan pemahaman akibat pencemaran plastik di lautan," kata beliau.

Race for Water Foundation melancarkan ekspedisinya yang pertama pada 2015 untuk membuat penilaian global mengenai pencemaran plastik di laut.

-- BERNAMA




    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]