Berita

Solarvest jalin kerjasama dengan M&A Securities bagi penyenaraian IPO



KUALA LUMPUR, 21 Ogos -- Syarikat pengkhususan sistem solar fotovoltaik (PV), Solarvest Holdings Bhd memeterai perjanjian penajajaminan dengan M&A Securities Sdn Bhd berkaitan tawaran awam awal (IPO) Solarvest di Pasaran ACE, Bursa Malaysia Securities Bhd.

Dalam kenyataan hari ini, Solarvest berkata penyenaraian IPO itu merangkumi terbitan awam sebanyak 98.82 juta saham baharu dalam syarikat mewakili 25.3 peratus daripada modal saham keseluruhan.

“Mengikut perjanjian itu, M&A Securities akan menaja jamin 39.06 juta saham baharu yang ditawarkan kepada awam serta pengarah yang layak, pekerja serta individu yang menyumbang kepada kejayaan syarikat.

“20.70 juta saham ditawarkan menerusi tawaran persendirian kepada pelabur terpilih manakala baki 39.06 juta saham akan dikhususkan kepada pelabur bumiputera yang dikenal pasti dan diluluskan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri,” menurutnya.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Davis Chong Chun Shiong berkata langkah penyenaraian itu akan menggalakkan pelan pertumbuhan Solarvest, dengan hasilnya bertujuan mempercepatkan aktiviti peluasan dalam pasaran solar PV domestik dan antarabangsa.

“Di peringkat tempatan, kami menyasar untuk memperkukuhkan kedudukan pasaran kami dalam program Solar PV Skala Besar (LSSPV) terutama dalam pusingan ketiga langkah bidaan LSSPV. Bagi pasaran komersial dan industri, syarikat kini berkembang ke wilayah selatan Semenanjung Malaysia, meraih peluang perniagaan di Negeri Sembilan, Melaka dan Johor.

“Di luar Malaysia, kami merancang untuk menembusi pasaran baharu, iaitu Vietnam dan Taiwan,” katanya.

Selain itu, Solarvest berkata pihaknya juga mahu memperuntukkan sebahagian hasil berkenaan untuk mempertingkatkan keupayaan teknikal termasuk membeli jentera dan peralatan projek baharu serta menambah baik perisian dan perkakas teknologi maklumat.

“Baki hasil IPO juga akan digunakan sebagai modal kerja untuk operasi harian syarikat dan projek masa depan, pembayaran balik pinjaman bank dan perbelanjaan penyenaraian,” menurut Solarvest.

Solarvest dijadualkan disenaraikan di Pasaran ACE, Bursa Malaysia Securities pada Oktober 2019, dengan M&A Securities berperanan sebagai penasihat, penaja, penaja jamin dan ejen tawaran bagi IPO itu.

-- BERNAMA

 




    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]