Berita

Kerajaan amat teliti sebelum perbaharui lesen Lynas



Oleh Noor Shamsiah Mohamed

KUALA LUMPUR, 18 Ogos (Bernama) -- Kerajaan dilihat sangat berhati-hati dan mengambil kira pelbagai faktor sebelum membuat keputusan memperbaharui lesen pengoperasian kilang pemprosesan nadir bumi, Lynas Malaysia Sdn Bhd, di Gebeng, Kuantan, selama enam bulan.

Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif Penilaian Operasi Lynas Advance Material Plants (LAMP), Prof Datuk Dr Mazlin Mokhtar berpendapat syarat dikenakan terhadap kilang itu sebagai langkah kerajaan untuk mengurangkan risiko pendedahan bahan radioaktif yang wujud semula jadi kepada penduduk tempatan.

“Kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengambil keputusan untuk bergerak ke hadapan dengan membenarkan pengoperasian kilang ini, suatu usaha pelaburan yang istimewa dan strategik melibatkan penjanaan peluang kepada rakyat tempatan.

“Ia juga berpotensi meletakkan Malaysia sebagai negara berkecimpung dalam perkhidmatan industri berteknologi tinggi pada masa depan kerana kilang di Gebeng ini antara satu-satunya kilang memproses nadir bumi yang berada di luar dari negara China.

“Berdasarkan syarat dikenakan itu, kerajaan dilihat mengambil langkah amat berhati-hati apabila meminta syarikat Lynas untuk mengemukakan perancangan terperinci bagi pembinaan kemudahan ‘Cracking and Leaching’ di luar negara,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

'Cracking dan leaching' adalah proses pemecahan dan luluh larut atau larut lesap, melibatkan proses memecahkan bahan import dari Australia, lanthanum concentrate yang mengandungi bahan nadir bumi bercampur dengan NORM iaitu bahan radioaktif yang wujud semula jadi, agar bahan radioaktif dapat dipisahkan daripada gas nadir bumi.

Apabila langkah ini dilakukan di luar negara, katanya, diharapkan akan dapat mengurangkan kandungan bahan radioaktif yang dibawa masuk untuk diproses di Gebeng dengan berada di bawah kepekatan satu Becquerel segram berbanding aras dikesan di kilang itu sebelum ini, lebih kurang 6.2 Becquerel segram.

Satu Becquerel segram merupakan aras selamat ditetapkan oleh kerajaan Malaysia melalui Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (LPTA). Aras 1 Bq/g dipercayai memadai untuk menjamin keselamatan terhadap penduduk serta alam sekitar.

Bagaimanapun pada yang masa, Lynas juga perlu segera untuk mencari tapak bersesuaian bagi membina Kemudahan Pelupusan Kekal (PDF) untuk menanam lebih 580,000 tan metrik sisa daripada proses Water Leach Purification (WLP) yang kini ‘membukit’ di kawasan kilang itu.

“Dikhuatiri jika berlaku hujan lebat dan banjir besar di Kuantan, maka bahan buangan yang membukit ini mungkin terhakis dan meresap masuk dalam sistem alam sekitar, dan akan menjejaskan kesihatan manusia serta alam sekitar.

“…kerajaan telah menetapkan Lynas mencari tapak sesuai untuk membina PDF dan menanam sisa buangan WLP yang terhimpun itu dengan penuh berhati-hati supaya tidak berlaku sebarang kemungkinan kebocoran dan sebagainya yang boleh menimbulkan masalah di kemudian hari.

“Sebelum PDF dibina, Lynas juga perlu mengemukakan pelan perancangan pembinaan PDF yang lengkap serta pelan pembiayaan mencukupi bagi menampung keseluruhan pembinaan dan operasi PDF untuk memastikannya mengikut piawaian antarabangsa,” katanya yang juga Pengarah Institut Alam Sekitar dan Pembangunan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Beliau berkata langkah kerajaan mensyaratkan Lynas supaya menghentikan sebarang aktiviti penyelidikan dan pembangunan berkaitan penggunaan semula residu radioaktif WLP sebagai condisoil dalam bidang pertanian juga bertepatan kerana setakat ini, masih belum terbukti bahan itu benar-benar selamat untuk digunakan dalam bidang berkenaan.

“Mungkin boleh (dijadikan baja untuk pertanian), namun hasil kajian setakat ini belum meyakinkan dan masih memerlukan uji kaji lanjutan yang mungkin mengambil tempoh beberapa tahun lagi sebelum dapat keputusan meyakinkan,” katanya. 

-- BERNAMA





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]