Berita

Amaran kepada kontraktor sebabkan gangguan elektrik - SEB



MIRI, 2 Julai (Bernama) -- Sarawak Energy Berhad (SEB), pembekal tenaga elektrik tunggal di negeri ini, akan mengambil tindakan tegas terhadap kontraktor yang merosakkan kabel bawah tanah milik SEB yang menyumbang kepada penyebab gangguan elektrik di negeri ini. 

Ketua Pegawai Eksekutif SEB, Lau Kim Swee berkata antara tindakan yang diambil antaranya kontraktor akan diminta membayar kos bagi kerja-kerja pembaikan kerana merosakkan kemudahan elektrik dan mendakwa mereka di mahkamah di bawah undang-undang berkaitan.

“Kesedaran daripada kontraktor terhadap keselamatan di tapak kerja masih sangat rendah, kami merekodkan lebih 350 kes sejak 2016 akibat kerosakan disebabkan penggalian atau kerja berkaitan pembinaan, dengan kerugian membabitkan RM3 juta sehingga Mac tahun ini,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata insiden terbaru membabitkan gangguan bekalan elektrik disebabkan kecuaian kontraktor menyebabkan kerosakan kabel bawah tanah berlaku 7.30 malam semalam, ketika kerja-kerja pembinaan tiang dijalankan untuk syarikat telekomunikasi berhampiran pencawang lapangan terbang. 

Katanya ia telah menyebabkan bekalan kuasa terganggu di Lapangan Terbang Miri, kawasan perumahan Taman Tunku dan kawasan sekitar tetapi pasukan teknikal SEB di Miri berjaya menyelesaikan kerosakan itu dalam tempoh 15 minit bagi memastikan bekalan dipulihkan.  

“Bukti daripada siasatan di tapak itu menunjukkan kerja-kerja berkenaan telah merosakkan kabel bawah tanah, menyebabkan pencawang trip,” katanya.

Untuk mengelakkan kejadian seumpama itu, beliau menasihatkan kontraktor untuk memeriksa laluan kabel sebelum memulakan sebarang kerja penggalian dan tidak menganggar sendiri lokasi atau kedalaman kabel bawah tanah.

“Petugas SEB telah mengambil langkah proaktif untuk mengatasi masalah ini dengan melawat tapak pembinaan, menasihati kontraktor untuk memeriksa dahulu sebelum melakukan penggalian, mengeluarkan notis dan peringatan kepada kontraktor sebagai langkah pencegahan dan kami juga turut menjalankan kempen kesedaran melalui media,” katanya.

Beliau berkata kontraktor boleh menghubungi SEB di talian 1300-88-3111 atau e-mel di customercare@sarawakenergy.com.my untuk bantuan memeriksa laluan kabel sebelum kerja penggalian bermula.

-- BERNAMA


 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]