Berita

Kesedaran kendali bahan petroleum secara selamat masih rendah



BATU PAHAT, 27 Jun (Bernama) -- Kesedaran dalam mengendalikan bahan-bahan petroleum secara selamat termasuk di stesen minyak, premis perniagaan dan kawasan perumahan dalam kalangan masyarakat dilihat masih rendah.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDHEP) Chong Chieng Jen berkata, sebab itu pihaknya kini secara berterusan mengadakan kempen kesedaran dan dalam masa yang sama mahu penguatkuasaan undang-undang dilaksanakan secara tegas.

Katanya, kecuaian sering berlaku ketika menggunakan bahan-bahan petroleum ini, sehingga mengakibatkan kebakaran, sambil merujuk salah satu kes terbesar di negara ini adalah kes kebakaran membabitkan stesen gas asli kenderaan (NGV) di Mount Austin, Johor Bahru, pada tahun 2016, yang mengakibatkan satu kematian.

"Antara perlakuan tidak selamat yang masih kerap dilakukan ialah penggunaan telefon bimbit serta tidak mematikan enjin kenderaan semasa mengisi minyak dan perlakuan ini amat bahaya kerana akan menjadi pemangkin berlakunya letupan dan kebakaran yang besar,” katanya kepada pemberita, hari ini.

Beliau sebelum itu merasmikan Kempen Kesedaran Keselamatan Petroleum Peringkat Negeri Johor di Stesen Minyak Petron Tongkang Pechah, di sini.

Menurut Chong lagi, pihaknya juga akan berterusan mengadakan kerjasama dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi penguatkuasaan larangan aktiviti merokok di kawasan persekitaran stesen minyak.

Katanya, jika sebelum ini hanya nasihat dan teguran diberikan kepada pelakunya tetapi selepas ini larangan berkenaan akan dilaksanakan dengan lebih tegas lagi bagi menjamin keselamatan nyawa dan harta pengguna termasuk petugas stesen.

“Selepas ini kepada pesalah berkenaan (perokok), kita akan menggunakan Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004, Peraturan 11(1)(o) dan pengguna boleh dikompaun sehingga RM5,000 dan jika sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM10,000 atau penjara sehingga dua tahun.

“Tiada seorang pun termasuk petugas stesen boleh merokok di mana-mana kawasan di dalam sesebuah stesen minyak, termasuklah di tandas, kaki lima dan belakang stesen,” katanya.

Tambah beliau lagi, pengusaha stesen minyak juga disaran agar sentiasa memberi penekanan terhadap aspek keselamatan di stesen minyak dengan menyediakan kamera litar tertutup (CCTV), kawalan keselamatan, sistem pencegahan kebakaran dan papan tanda amaran keselamatan yang lengkap, mudah dilihat serta jelas untuk panduan pelanggan.

-- BERNAMA




    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]