Berita

Percepat kelulusan potong bekalan utiliti, banteras kilang plastik haram



KLANG, 20 Jun (Bernama) -- Majlis Perbandaran Klang (MPK) menyeru Suruhanjaya Tenaga (ST) supaya mempercepatkan kelulusan pemotongan bekalan elektrik ke atas kilang-kilang plastik haram yang masih beroperasi di daerah ini.

Yang Dipertua MPK, Datuk Mohamad Yasid Bidin berkata pihaknya telah menghantar senarai 30 kilang plastik haram kepada ST baru-baru ini untuk diluluskan pemotongan bekalan utilitinya oleh agensi terlibat bagi membendung kegiatan itu terus berlarutan.

Beliau berkata lokasi kilang plastik haram yang dikesan terus aktif walaupun pernah disita itu adalah di sekitar Telok Gong, Pulau Indah dan Taman Perindustrian Sobena Jaya.

“Sebelum ini kita ada buat serbuan bersama Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) untuk memotong bekalan utiliti tetapi tidak dapat dilaksanakan kerana tiada kelulusan daripada pihak ST.

Pemilik kilang haram ini tahu kuasa MPK terhad. Walaupun kita telah berikan notis henti operasi, kenakan kompaun malah menyita premis namun mereka tetap boleh sambung operasi kerana bekalan elektrik dan air masih ada,” katanya kepada pemberita pada Majlis Mesra Aidilfitri Bersama MPK 2019 di Taman Pengkalan Batu, di sini hari ini.

Justeru itu kata Mohamad Yasid, pihaknya mengharapkan kerjasama daripada ST untuk menyegerakan  kelulusan permohonan untuk memotong bekalan utiliti di kilang-kilang haram berkenaan supaya usaha MPK membanteras sepenuhnya kegiatan itu berjalan lancar.

Pada 3 Jun lepas, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Pengangkutan Awam dan Pembangunan Kampung Baru Selangor, Ng Sze Han menyatakan kelewatan syarikat utiliti memotong bekalan kepada kilang-kilang haram itu melambatkan usaha MPK untuk menutup sepenuhnya operasi premis terbabit.

Kata Ng, mengikut pengalaman pihak berkuasa tempatan (PBT) di beberapa lokasi lain di negeri itu, usaha membanteras kilang plastik haram hanya boleh dilakukan apabila premis-premis terlibat tidak lagi mempunyai akses kepada tenaga elektrik dan bekalan air.

Terdahulu pada majlis sambutan berkenaan, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan dan Kebudayaan, Peradaban Melayu dan Warisan Selangor, Datuk Abdul Rashid Asari menyampaikan sumbangan duit raya kepada 120 Orang Kelainan Upaya (OKU) asnaf dan fakir miskin.

-- BERNAMA





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]