Berita

edotco bina menara telco pertama di Malaysia menggunakan buluh



KUALA LUMPUR, 13 Jun (Bernama) -- Anak syarikat Axiata, edotco Group Sdn Bhd bercadang membina menara telekomunikasi pertama di Malaysia yang menggunakan buluh menjelang akhir tahun ini.

Pengarah Kejuruteraan dan Teknologi kumpulan, Ir Kumari Nalini berkata Universiti Malaya dan Universiti Malaysia Pahang telah menjalankan penyelidikan mengenai penggunaan tanaman itu dan mengenal pasti varian buluh Semantan sebagai paling sesuai untuk tujuan itu.

“Ini merupakan sebahagian daripada menara telekomunikasi mampan bagi inisiatif lebih hijau di masa depan memandangkan kami menyumbang ke arah agenda nasional bagi mengurangkan sasaran pelepasan karbon sehingga 45 peratus,” katanya dalam temubual secara berkumpulan di sini hari ini.

Kumari berkata inisiatif kemampanan oleh edotco itu akan menyumbang kepada pengurangan kos keseluruhan antara 25 hingga 30 peratus.

“Hasil penjimatan itu akan diberikan kepada penanam buluh,” katanya.

Beliau berkata edotco menggunakan buluh untuk membina menara telco di Bangladesh dan berhasrat berbuat demikian Pakistan dan rantau yang lain.

“Selepas dirawat, struktur buluh akan bertahan antara lima hingga 10 tahun dan kami akan membuat pemeriksaan secara bulanan,” kata Kumari.

edotco merupakan syarikat perkhidmatan infrastruktur telekomunikasi bersepadu serantau di Asia yang menyediakan penyelesaian menyeluruh dalam sektor perkhidmatan menara telekomunikasi termasuk pemajakan menara telekomunikasi, kongsi kedudukan, tenaga, transmisi, operasi dan penyenggaraan.

Unit Axiata itu mengendali dan menguruskan portfolio bagi lebih 29,800 menara merentasi pasaran teras mereka -- Malaysia, Myanmar, Bangladesh,Kemboja, Sri Lanka dan Pakistan.

Selain menggunakan bahan yang lebih lestari seperti buluh dan fiber karbon bagi strukturnya, edotco juga menggunakan reka letak yang lebih kecil bagi mengurangkan kebergantungan terhadap keluli

Syarikat itu juga optimis bahawa kombinasi sumber tenaga bersih dan elektrik untuk membekalkan tenaga di kawasan itu.

“Kami menggunakan tenaga asli dan boleh baharu menerusi solar, angin dan sel bahan api di tapak kami.

“Ketika ini lebih 1,000 tapak telah dilengkapi sistem tenaga boleh baharu, mengubah kebergantungan terhadap generator diesel,” katanya.

Inisiatif edotco yang telah diperakui SIRIM akan mengurangkan pelepasan karbon di setiap tapak.

Sementara itu, Ketua Seksyen Makanan, Pertanian dan Perhutanan SIRIM QAS Radziah Mohd Daud memuji usaha edotco dan menggalakkan syarikat lain untuk mengikut langkah itu.

“Kesedaran mengenai pembangunan yang mampan semakin meningkat, namun masih pada tahap rendah. Kita memerlukan dasar yang lebih kukuh dan pendidikan untuk menekankan kepentingan kemampanan,” katanya.

-- BERNAMA


 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]