Berita

Johor guna panel solar untuk bangunan pentadbiran tahun depan



Oleh Nor Baizura Basri

ISKANDAR PUTERI, 10 Jun (Bernama) -- Kerajaan negeri sedang mengkaji pemasangan panel solar di bangunan-bangunan pentadbiran kerajaan di sini sebagai sebahagian daripada inisiatif jangka panjangnya untuk mempromosikan tenaga yang boleh diperbaharui (RE) kepada masyarakat.

Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Antarabangsa, Pelaburan Dan Utiliti Johor,  Jimmy Puah Wee Tse berkata kerajaan negeri sememangnya dijangka menerajui pelaksanaannya.

"Kita kini sedang berbincang dengan beberapa syarikat solar. Kerajaan negeri akan memulakannya dahulu. Kami akan memperkenalkan penggunaan panel solar di beberapa bangunan (pentadbiran).

"Selepas kita memasang panel solar di bangunan-bangunan ini, kita akan mengajak pihak berkuasa tempatan (PBT) untuk terlibat sama. Tahap ketiga ialah penglibatan sektor swasta.

"Saya ingin memberi inspirasi kepada orang lain untuk melakukannya.  Jika kerajaan boleh buat, saya harap PBT juga boleh buat, (setelah itu) kenapa tidak sektor swasta juga melakukannya?" kata beliau kepada Bernama dalam satu temu bual baru-baru ini.

Beliau menekankan bahawa kunci kepada inisiatif berkenaan bukan untuk mendapat keuntungan wang ringgit tetapi lebih kepada mewujudkan kesedaran sosial, kata Puah yang menambah, tenaga solar mempunyai potensi besar di Johor.

“Ada banyak tempat kamu boleh memasang panel solar seperti di tempat letak kereta, kompleks beli-belah, setesen bas dan sekolah. (Dan) adalah satu pembaziran jika tenaga ini tidak dimanfaatkan.

“Kos bagi panel solar juga telah turun menjadi sangat rendah...inilah masa yang seduai untuk melakukannya dan ia juga menguntungkan untuk berbuat demikian,” kata beliau.

Puah turut gembira bahawa inisiatif kerajaan negeri itu mendapat sokongan Menteri Tenaga, Teknologi, Sains, Perubahan Iklim dan Alam Sekitar, Yeo Bee Yin.

Beliau berkata perbincangan mengenainya (pemasangan panel solar di pejabat-pejabat pentadbiran kerajaan di Iskandar Puteri) yang telah berjalan sejak beberapa bulan ini, kini sedang mengkaji satu “tempoh yang selesa” dan situasi menang-menang antara kerajaan negeri dan syarikat terpilih.

"Ia melibatkan isu kos, format apa yang hendak diguna dan kita bukan berunding dengan satu syarikat sahaja kerana kita melakukannya secara tender terbuka. Jadi ada beberapa syarikat, malah syarikat-syarikat asing juga berminat  untuk melakukannya.

"Persetujuannya ialah mereka sanggup mengetepikan apa-apa kos tetapi kita perlu menandatangani perjanjian dengan mereka untuk satu tempoh yang lama,” kata Puah.

Anggota Dewan Undangan Negeri Bukit Batu itu juga berkata kerajaan negeri sedang mengkaji satu tempoh yang selesa untuk perjanjian itu, iaitu tidak melebihi 15 tahun.

“Saya harap perjanjian ini dapat dimuktamadkan menjelang hujung tahun ini supaya kita boleh menggunakan panel solar itu tahun depan,” tambah beliau.

-- BERNAMA

 





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]